Досега Русия не е усетила особено въздействието на санкциите спрямо търговията с въглеводороди, обаче застрахователният отрасъл може да промени това. За тази "ахилесова пета" на руския петрол обясни пред агенция "Прайм" анализаторът от финансовата група "Финам" Александър Потавин.

Европейският съюз в проекта за нов пакет от санкции спрямо Русия, предлага да се забрани на европейските плавателни съдове и компании да предоставят услуги, свързани с транспортирането на руски петрол, включително в областта на застраховането.

Bloomberg: Все повече танкери с руски петрол се отправят към Азия

Bloomberg: Все повече танкери с руски петрол се отправят към Азия

Основни износители са "Роснефт" и "Газпром нефт"

Анализаторът посочва, че тази забрана би се разпростряла на предоставянето, пряко или косвено, на: техническа поддръжка, посреднически услуги, финансиране или финансова помощ или всяка друга услуга, свързана с транспортирането, вкл. прехвърляне от кораб на кораб до трети страни на суров петрол и петролни продукти от Русия.

ЕС предвижда тази част от новия, шести пакет от санкции, да влезе в сила още в началото на юни, отбелязва Потавин. Оказва се, че освен евентуално ембарго на руския петрол, санкциите могат да засегнат и застрахователните услуги.

Анализаторът подчертава, че 95% от договорите за застраховка на танкери се сключват чрез International Group of Protection & Indemnity Clubs, която е регистрирана в Лондон и е задължена да спазва европейското законодателство. В тази връзка Потавин смята, че застраховането може реално да подкопае усилията на Москва да поддържа своите доставки на петрол по вода.

Какво ще стане, ако Европа въведе мита за руския петрол, според Кремъл

Какво ще стане, ако Европа въведе мита за руския петрол, според Кремъл

Мита вместо ембарго се очаква да предложат САЩ

"Нерадостна е перспективата, че санкциите може да "ударят" и собствениците на кораби, превозващи руски петрол, дори корабите да не са руски. Такава ситуация може да повиши много цените на енергоносителите, тъй като новите ограничения биха довели до прекъсвания на доставките на въглеводороди от Русия по цял свят", предупреди анализаторът.

Той смята, че за да разреши подобна ситуацията, Руската федерация ще се наложи да се обърне към местни застрахователни компании.

Обаче, по думите на финансиста, "без наличието на презастраховане на петролните танкери, обикновено се изисква държавна гаранция за покриване на потенциални задължения (които могат да достигнат милиарди долари) - което пък се добавя към разходите на продавача".

Защо е невъзможна тотална изолация на Русия от световната търговия

Защо е невъзможна тотална изолация на Русия от световната търговия

Опитите за ограничаване на износа на Русия, "могат да струват твърде скъпо" на световната икономика