Министри от консервативния блок на канцлера Ангела Меркел атакуваха предложението на социалдемократите да бъдат наложени глоби на автопроизводителите, които не успеят да осигурят ремонт на дизеловите коли, отваряйки нов фронт за сблъсъци в крехкото коалиционно правителство.
По-рано този месец правителството очерта планове да намали замърсяването от дизеловите автомобили, като поиска от производителите да предложат на собствениците субсидии или ремонти в опит да избегнат забраните за шофиране в големите градове като Берлин и Хамбург, пише Reuters.
Но другият партньор в коалицията - социалдемократите иска да стигне по-далеч и да наложи глоби на автопроизводителите, които не успеят да поправят коли със замърсяващи дизелови двигатели.
Министърът на икономиката Петер Алмайер от християндемократите на Меркел и министърът на транспорта Андреас Шойер от баварския й съюзник ХСС категорично отхвърлиха идеята, твърдейки, че вероятно е незаконна.
"Глобите са оправдани според германското законодателство, когато някой наруши правните си задължения. Но имам съмнения дали този път е осъществим дори по силата на конституционното право", каза Алмайер пред радио Deutschlandfunk.
В интервю за всекидневника Bild Шойер отхвърли обвиненията, че консерваторите щадят прекалено германската автомобилна индустрия, в която работят над 1 милион души и чийто износ генерира голяма част от продукцията на страната.
"Не съм говорител на автомобилната индустрия", каза Шойер, призовавайки компаниите да възстановят загубеното доверие. "Не мога да прокарам закон, който принуждава старите дизелови автомобили да излизат от улиците, защото са на пътя напълно законно", добави той.
Замърсяването от дизелови автомобили е обект на интензивен контрол, след като през 2015 г. гигантът Volkswagen призна, че е използвал нелегален софтуер за измама на емисионни тестове, предизвиквайки скандал, който му струва повече от 27 млрд. долара.
Карстен Шнайдер, влиятелна фигура в редиците на социалдемократите, предложи автопроизводителите да бъдат глобявани до 5000 евро на превозно средство, ако не извършат възстановителни ремонти на по-стари дизелови коли.
Той се усъмни дали Шойер се занимава с проблема с необходимата спешност и заяви, че министърът "не трябва да се държи така, сякаш е главният продавач на коли в страната, а по-скоро като някой, който представлява интересите на тези, които са купили дизелови автомобили".
Сблъсъкът идва след като коалицията почти се разпадна на два пъти през последните месеци поради спорове за имиграция и крайно десни.