Коронакризата остави хора от различни индустрии без работа, като пикът на безработицата в страната дойде в средата на април. Въпреки че към края на следващия месец официалните данни вече показаха, че компаниите наемат повече служители, отколкото освобождават, все още за много такива намирането на нова работа стои на дневен ред. За други пък настоящата криза се превръща в подходящ момент да натрупат нови знания и да сменят изцяло сферата, в която са се развивали досега.
В помощ и на едните, и на другите идва една българска компания, която помага на кандидатите за работа да представят най-доброто от себе си, така че да се отличат сред морето от автобиографии и да попаднат в полезрението на работодателите.
Това е Enhancv, която трима приятели създават през 2014 година, а към днешна дата всеки месец през нея минават по няколко десетки хиляди клиенти от цял свят, които искат да се отличат в "състезанието" за мечтаната от тях позиция. Част от техните потребители са успели да си намерят работа гиганти, като Facebook и Spotify.Те използват онлайн платформата, за да си направят подходящо професионално резюме, като тя има както безплатна базова версия, така и платена такава с повече функционалности.
За това кои са важните стъпки при кандидатстването за работа, както за грешките, които допускаме, разговаряме с двама от основателите на Enhancv - Волен Вълков и Димитър Вулджиев. Пред предаването Money.bg по телевизия Bulgaria On Air двамата разказват и интересни истории от своя опит досега.
"Мисля, че най-важното нещо, което трябва всеки един човек да знае е, че постоянството е важно. Ние работим с хора от цял свят и виждаме, че в Америка, например, хората кандидатстват на средно над 40 места. И средно на 10 подадени кандидатури, имат едно интервю. Много е важно да не се откажете, след третата, четвъртата, петата кандидатура, а много систематично да знаете какво търсите, да си напишете списък с места, на които кандидатствате", посочва Димитър.
По неговите думи воденето на дневник е ключово, след като сме се спрели на компаниите, в които искаме да кандидатстваме. В него можем да следим докъде е стигнал процесът при различните работодатели, на които сме се спрели, от кои вече имаме отговор, и при кои той все още се бави.
Според Волен нещо, което е характерно за българския пазар, е това, че кандидатите не отделят достатъчно време, за да се подготвят предварително, а също така те рядко са проактивни.
"Това, което аз съм видял от личен поглед, гледайки данни в нашата платформа, е, че хората тук в България отделят значително по-малко време, когато кандидастват за работа. Докато, например, в Щатите това е един доста дълъг процес, при който хората отделят много повече време върху CV-то си, персонализират го за всяка една позиция, на която кандидатстват. Те по-внимателно избират своята работа, човекът, с когото трябва да влязат в контакт", обяснява той.
Волен е на мнение, че инвестирането на повече време в предварителна подготовка и подбирането на повече на брой подходящи компании за кандидатстване е основополагащо за успеха.
"Отнема много време да кандидатстваш на 20, 30 и повече места, но със сигурност увеличаваш шанса си. Но според мен е по-важно наистина човек да хареса няколко работни позиции, да проучи компанията, екипът, каква точно ще бъде ролята му так, какви ще са целите му, доколко той може да промени отвътре самата компания, присъединявайки се към нея", добавя той.
Що се отнася до грешките, които най-често правят кандидатите за работа у нас, Димитър акцентира върху един важен въпрос, за който всеки един от тях трябва да очаква и да внимава какъв отговор дава.
"Има нещо, което в България съм го забелязал, а в чужбина никога не съм го виждал. И това е, когато говорим, винаги го има въпроса "Кажи защо си тръгна от предишна си работа?". Много често чувам "При предишният работодател, това не беше ок, онова не беше ок.". Знаете ли какво си казвам аз в този момент - този човек, ако сега говори така, кой знае какво ще казва за мен след година, две", казва той.
Димитър дава съвет на кандидатите за работа предварително да помислят как да отговорят на това. По неговите думи при възможност, този въпрос може да се избегне. Но ако все пак бъде зададен, отговорът трябва да бъде неутрален, ако не може да бъде положителен.
"При мен това, което съм забелязал най-много в България е, че процесът за кандидатстване за работа е абсолютно еднакъв при почти всички компании, на които кандидатстваме. Имам чувството, че ние изготвяме една автобиография, харесваме си горе-долу някаква позиции, например дизайнер, и започваме да кандидатстваме с тази автобиография, с това мотивационно писмо на едно и също място. Бих казал, че България е доста малко място, хората се познават. Може доста лесно да стигнеш до точно определена компания, до хората, които работят вътре в нея. Може проактивно да се свършеш с тях, да кажеш "Много харесах вашата позиция, мога да бъда добър заради това или онова. Това е моето CV. Какво мислите?", добавя от своя страна Волен.
Все пак от Enhancv отчитат положително нарастващ интерес от българския пазар.
"Интерес има, особено ако се загледаме в честота на ползване на платформата, колко от хората са използвали повече примиум функционалности. Имаме партньорства с различни университети, академии тук, което ни помага да стигаме до все повече хора", разяснява той.
Извън българския пазар компанията успява да привлече клиенти в глобален мащаб и основно от развитите държави: "Всеки месец през нас минават над 30, 40, 50 хиляди души от целия свят. Нашите потребители идват от цял свят, най-вече от развитите държави и англоговорещите пазари - Западна Европа, но имаме и Австралия, Азия", добавя Димитър.
През последните няколко години Enhancv се оказват ключово стъпало на различни специалисти да си намерят работа в международни лидери. Един от тези примери е дама, която дълги години работи в банковия сектор, а по-късно прави смел скок към една от най-бързо развиващите се сфери - стриминг индустрията.
"Тя беше банкер в Goldman Sachs и се премести мести се в Spotify, благодарение на нашето резюме. Сега е супер доволна там, като ръководи екипи в Америка, в Европа и на други места", разказва Димитър.
"Всъщност тази жена беше доста интересна, защото тя е била в банкинг - сектор, който е доста по-черно-бял, доста консервативен. И изведнъж иска да се премести в тек, в доста бързорастящ старт-ъп, като Spotify", допълва Волен .
Към този момент компанията търси човек, който да ръководи един от ключовите ѝ офиси - този в Ню Йорк. "Изготвяйки си автобиография при нас, тя се опитва да наблегне малко повече на персоналния елемент, какво е постигнала в живота си, от какво е горда", казва още той. След като вече е част от екипа на Spotify, дамата им споделя, че е била потърсена от други компании, които са поискали да запазят нейното резюме. А това, което ги е впечатлило, е че са видели човекът зад биографията при нея.