Китайската компания Alibaba ще интегрира своя нов модел на изкуствен интелект (AI) в подобни на Amazon Echo умни високоговорители. Гигантът ще въведе системата и в софтуера за корпоративни разговори (подобен на Slack), с което се включва в надпреварата да предложи конкурент на ChatGPT на китайския пазар, съобщава Bloomberg.
"Новият модел за изкуствен интелект ще бъде добавен към подобното на Slack приложение DingTalk на компанията, както и към доставчика на умни домакински уреди Tmall Genie", заяви главният изпълнителен директор Даниел Джан.
Големият езиков модел - наречен Tongyi Qianwen ще бъде включен във всички продукти и услуги на Alibaba в "близко бъдеще", допълни главният изпълнителен директор, но без да посочва срокове.
Източник: iStock
Така концернът следва подобни дебюти на SenseTime Group и Baidu. Всички те имат за цел да изградят окончателната платформа за изкуствен интелект от следващо поколение за най-големия интернет пазар в света като отражение на нарастващата вълна от разработки в чужбина.
В САЩ например Google и Microsoft са сред многото технологични компании, които проучват генеративния ИИ, който може да създава оригинално съдържание - от поезия до изкуство - само с помощта на прости указания от потребителя.
Акциите на Alibaba поскъпнаха с 3,8% във вторник в Хонконг, докато оценката на Baidu се срина с 6,4%, а SenseTime загуби по-голямата част от ранния ръст от 11% след представянето на своя продукт в предишния ден.
Alibaba се надява да се възползва допълнително от манията за изкуствен интелект, предизвикана от ChatGPT на OpenAI, като привлече повече клиенти за своята платформа за изчисления в облака, които ще се нуждаят от огромна изчислителна мощност, за да обучават собствените си модели. Компанията ще предложи по-ниски цени от тези на конкурентите си.
Презентацията се състоя ден след като китайският специалист в областта на изкуствения интелект SenseTime прекара часове, демонстрирайки как новите му модели SenseNova и SenseChat могат да се справят с редица често срещани въпроси на английски и китайски език.
В момента всички технологични компании са "на една и съща стартова линия" в надпреварата за изкуствен интелект и се стремят към собствени езикови модели.
Миналата седмица Alibaba започна да предлага кодове с покани на корпоративни потребители и разработчици, за да тестват водещия ѝ продукт за изкуствен интелект. Подобно на SenseTime, моделът за изкуствен интелект на Alibaba ще предоставя услуги на английски и китайски език и скоро ще включва възможности за разпознаване на изображения и генериране на текст към изображения.
DAMO Academy на Alibaba пусна на пазара през миналата година M6 - модел за предварително обучение с 10 трилиона параметри. Моделът е използван за захранване на търсенията и препоръките на онлайн пазара Taobao на Alibaba, особено за сдвояване на текст и изображения. Подобният на ChatGPT бот на Alibaba в момента също провежда вътрешни тестове. Конкурентът в областта на онлайн търговията JD.com обями, че неговият облачен бизнес работи върху обработката на естествен език и генерирането на разговори.
Изкуственият интелект се превърна в следващата голяма арена на технологична конкуренция между Китай и САЩ, което поражда опасения дали китайските компании ще могат да запазят надежден достъп до високотехнологичните чипове, необходими за разработването на мащабни модели на AI в дългосрочен план.
Докато китайските усилия в областта на изкуствения интелект догонват американските си конкуренти, инвеститорите приветстват вътрешните усилия на всяка голяма технологична фирма за създаване на алтернативи на ChatGPT.
Baidu беше първата компания в Китай, която обяви публично участието си в надпреварата - със своя Ernie Bot. Така компанията засили натиска за подобни предложения от Alibaba и Tencent Holdings.