Българските туристи от групата на милениълите пътуват все повече в чужбина през летния сезон. През 2018 г. 37% от тях са почивали зад граница, а през 2019 г. процентът е 56%, като средно посещаваме по три страни на година. Това показват данните на финтех компанията Revolut, публикувани днес, като извадката за проучването е базирана на всички Revolut потребители, родени между 1981 и 1996 (millennial generation).
Revolut проучва навиците на харчене и предпочитаните дестинации за пътуване на т.н. "милениъл" (millennial) поколение сред своите седем милиона потребители. В България финтех компанията вече има над 70 000 потребители, като нейни данни показват, че българските милениъли усещат ръста на заплатите и се насочват към равномерно харчене в чужбина, като все повече разнообразяват желаните дестинации.
Най-популярните дестинации
Най-популярните дестинации за българските летовници през 2019 г. са Великобритания, Гърция, Щатите, Германия и Холандия. Популярността на европейските курорти никак не е изненадваща, предвид късите разстояния за пътуване и удобство откъм избор на транспорт.
Междувременно петте най-малко посещавани страни са Бахамските острови, Барбадос, Мианмар, Гватемала и Лихтенщайн. Скъпите полети, дългите разстояния и неблагоприятните валутни курсове са най-вероятните причини за ограничените почивки до екзотичните дестинации.
Средни дневни разходи
Средните дневни разходи на българските летовници за почивка са 98,86 лв. на ден през 2019 г., което бележи спад от 114,27 лв. на ден през 2018 г. Тази тенденция се забелязва при милениъл поколението в цяла Европа, подчетавайки ефекта от увеличаващите се цени в отделните пазари и дългосрочната икономическа стагнация, продължила след финансовата криза през 2008 година.
Интересен факт е, че от региона Централна и Източна Европа българските туристи (с 98,86 лв. на ден) са на второ място по дневно харчене след Унгария (105,16 лв. на ден). В това отношение изпреварваме Румъния, Полша, Словакия и Словения. България също така заема челото място сред предпочитаните международни дестинации за румънските туристи.
Къде харчим най-много?
Данните на Revolut разкриха и страните, в които българските туристи са похарчили най-много. Безспорен лидер тук е Япония, като средният дневен разход е 400,40 лева. Съседите ни от Румъния пък харчат най-много в Малдивите (902,97 лв. ден), докато гърците предпочитат Катар със средно похарчени 263,84 лв. на ден. От друга страна, българите спестяват най-много в Ирландия, където средният дневен разход на родните туристи през 2019 г. е само 46,23 лева.
Revolut е създаден като дигитална алтернатива на големите банки през юли 2015 г. от бившите инвестиционни банкери Ник Сторонски и Влад Яценко, работили в Credit Suisse и Deutsche Bank. Първоначално финтехът привлича клиенти, като им позволява да харчат и да превеждат пари в чужбина на междубанковия обменен курс. Оттогава компанията е привлякла над 7 милиона клиенти в Европа със своите възможности за следене на разходите, инструменти за бюджетиране, спестявания и обмен на криптовалути.
Към днешна дата Revolut е събрала приблизително 340 млн. долара инвестиции от известни фирми за рисков капитал, включително Index Ventures, Ribbit Capital, Balderton Capital и DST Global. Бързоразвиващият се финтех в момента отваря над 20 000 нови текущи сметки всеки ден.