Игор Шилов започва кариерата си като продавач на шапки от норка и други стоки в Сибир. Днес той вече е милиардер, след като компанията му за здравни услуги стана публична в Русия, пише Bloomberg.
Шилов притежава $1 млрд., според Bloomberg Billionaires Index, след като United Medical Group CY PLC бе оценена на $1,1 млрд. в първичното публично предлагане. След IPO-то 58-годишният предприемач притежава около 55% от компанията, която работи под марката European Medical Center.
Доставчикът на медицински услуги за заможни руснаци е поредната компания, която продава акции насред икономическото възстановяване на страната. Данните на Bloomberg показват, че от 2013 г. насам не е имало толкова много продажби на акции от страна на компаниите.
"Отчасти това е лична история", казва Шилов. "Майка ми се разболя от рак и разбрах от първо лице колко трудно е да имаш достъп до качествено здравно обслужване в Русия".
Дял от 6,9% в компанията имаше и милиардерът Роман Абрамович, който притежава английския футболен клуб Челси. В проспекта пишеше, че богаташът смята да продаде акции в IPO-то.
Шилов завършва университет в сибирския град Новосибирск през 1986 г., а през следващата година започва отглеждането на норки за козината им. Когато Съветският съюз се срива, той започва да внася консервирани стоки, напитки и други храни от Унгария.
През 1998 г. Шилов и партньорите му създават и собствена марка сокове, OAO Nidan Juices, която продават десетилетие по-късно на Coca-Cola. Милиардерът посочва, че е получил $250 млн. от сделката, с които през 2008 г. купува мажоритарен дял в European Medical Center.
Компанията, чиито клиенти включват чужди посланици и професионални атлети, увеличава приходите си десеткратно до €241 млн. миналата година. Услугите на EMC включват и превантивна медицина и рехабилитация, които стават все по-търсени след пандемията, казва Шилов. Някои инвеститори все пак се съмняват, че заможните руснаци ще предпочетат EMC пред западните клиники, особено след вдигане на ограниченията за пътуване.
Услугите на EMC са сравнително скъпи, което ограничава броя на възможните клиенти — типично посещение струва €282, или половината средна заплата в страната.