След 1 януари 2007 г. Министерството на транспорта ще преговаря с Европейската агенция за авиационна безопасност за удължаване с 3 месеца на срока, в който българските авиокомпании могат да сертифицират самолетите си. Това обяви в парламентарната комисия по транспорт министърът на транспорта Петър Мутафчиев.

Липсата на типов сертификат ще бъде пречка самолетите да летят в европейското въздушно пространство. Проблемът е основно в селскостопанската и карго авиацията.

Заключенията на Европейската агенция за авиационна безопасност, отразени в мониторинговия доклад на ЕК, са на база последния й одит, направен през месец май 2005 г. Правителственият ТУ 154 също е без сертификат.

План за справяне с проблема на старите самолети представи в парламентарната комисия по транспорт министърът на транспорта Петър Мутафчиев. Документът е изготвен от експерти на Министерството на транспорта, обясни председателят на парламентарната комисия Йордан Мирчев (НДСВ).

Транспортният министър запозна народните представители с препоръката на Европейската комисия в областта на сигурността и безопасността на летищата и гражданското въздухоплаване.

По думите на Йордан Мирчев, критичните бележки на Европейската комисия по глава транспорт са общо 59.

Най-големият проблем е, че до края на годината не може почти нищо да се направи за спасяване на 140 действащи самолета.

От тях 70 са във фирмите от селскостопанската авиация и 70 самолета са собственост на карго компаниите.

На 28 март 2007 г. най-късно те трябва да бъдът отписани от българския регистър, защото не са сертифицирани и не отговарят на изискванията на Европейската агенция за авиационна сигурност EASA.