„Сензация - морето ни най-чисто", четем от първата страница на „Стандарт"
Морето ни е чисто като сълза. Водата край родните плажове е по-бистра от тази на Френската Ривиера и испанските заливи. Въпреки оскъдния брой пречиствателни станции по Черноморието няма нито едно място с негодна за къпане вода. От 89-те изследвани за мръсотия  зони 75 покриват най-високите европейски изисквания за безопасност, а 14 отговарят на задължителните евростандарти, обявиха от здравното министерство. Доклад на Еврокомисията за 2010 г. ни нарежда по чистота на водата до Кипър, Хърватия, Малта, Гърция и Ирландия. Оказва се, че блестящите резултати се дължат на проби, които се вземат веднъж годишно. И то преди 1 юни, когато туристите по курортите се броят на пръсти. През останалото време анализи на водата се правят само по сигнал. Действащите пречиствателни станции по морето са общо 11. Те трябва да обслужват хиляди хотели и милиони туристи.
Още от статията на „Стандарт"

„Кабинетът отвори широко вратата за корупция при концесиите", разкрива от първата си страница „Сега"
Скандална поправка в Закона за концесиите, която цели да узакони драстичните нарушения на една фирма уж в името на обществения интерес, ще внесе правителството. Новите текстове ще позволят безпринципни изменения във вече сключени концесионни договори, което предполага договорки под масата, корупция и прилагане на двоен аршин спрямо инвеститорите.

До безпрецедентното решение се стигна, след като проверка официално доказа това, което неправителствени организации и Европейската комисия отдавна твърдят - концесионерът на ски зона Банско "Юлен" години наред е ползвал без законово основание 65 хектара (650 дка) държавна земя. Фирмата е надхвърлила драстично заложената по концесионен договор площ и е разширила лифтове и ски писти в нарушение на финансовите и екологичните правила.

Официалните резултати от проверката са били обсъдени на оперативно заседание на правителството вчера. Вместо да санкционират нарушенията, министрите решават да ги узаконят. В момента Законът за концесиите позволява изменения в договорите при крайни случаи, като заплаха за националната сигурност, за здравето на хората, за околната среда и др. "От случая с "Юлен" се вижда, че това не е достатъчно гъвкаво, затова ще дадем възможност с промени в закона концесионните договори да могат да се преразглеждат и в други случаи", обясни министърът на околната среда Нона Караджова. Така след като новите текстове влязат в сила, фирмата ще може с един анекс да си узакони неправомерно завзетата земя.
Още от статията на „Сега"

„Кабинетът ще узакони завзета от "Юлен" земя в Пирин", предупреждава от първата си страница „Дневник"
Концесионерът на ски зоната в Банско "Юлен" АД е присвоил незаконно 64.7 хектара към отпуснатите му 99.5 хектара от Национален парк "Пирин" край Банско. Санкцията, която правителството обсъжда обаче, е това нарушение да бъде узаконено чрез поправка в Закона за концесиите.

Министърът на околната среда и водите Нона Караджова съобщи това след заседанието на кабинета в сряда, на което е разглеждан сключеният през 2001 г. концесионен договор между МОСВ и фирма "Юлен", свързвана индиректно с председателя на Българската федерация по ски Цеко Минев, който е и един от основните акционери в Първа инвестиционна банка.

Поводът темата да влезе в дневния ред на министрите е приключилата проверка за незаконно разширяване на концесионната територия и построяване на писти и лифтове извън границите, определени от държавата, която беше направена по сигнали на екоорганизациите.

По думите на Караджова след измерване от специализирани фирми се е оказало, че твърденията на екосдруженията са верни. Тя обясни, че проблемът може да бъде решен по два начина - или с прекратяване на концесионния договор, както изисква сегашнното законодателство, или с изменение на Закона за концесиите, което да даде възможност за предоговаряне.

Според Караджова, ако се прекрати договорът, "това означава ски зоната да бъде затворена поне за 5-6 години, т.е. погребваме Банско". Вариантът ски зоната да се намали до разрешените граници ще означава да се събарят лифтове и да се затварят писти. "Заради това решихме да се предложат текстове в Закона за концесиите, с който ще се даде възможност да се правят промени в концесионните договори.
Още от статията на „Дневник"

"Гърция прие със 155 гласа срещу 138 плана за икономии за 28 млрд. евро", информира от първата си страница „Класа"
Гръцкият парламент одобри вчера 5-годишния план за бюджетни съкращения на стойност 28 милиарда евро със 155 гласа "за" и 138 "против", съобщи Ройтерс. Това дава надежда на премиера Георгиос Папандреу, че ще получи подкрепа и при второто гласуване днес на специфичен закон, уреждащ конкретните мерки за изпълнението на плана.

Само един депутат от социалистическата партия на Папандреу гласува против икономиите и говорителят на парламента съобщи, че той незабавно е бил изключен от партията. Един депутат от консервативната опозиция пък е гласувал "за". Европейският съюз и Международният валутен фонд настояха Гърция да одобри и двата закона, преди да получи следващия транш от 12 милиарда евро от общия спасителен пакет за 110 млрд. евро, от който страната се нуждае през юли, за да не фалира.

Гласуването, засенчено от провеждането на 48-часова общонационална стачка, стана прицел на протести пред сградата на парламента, като полицията използва сълзотворен газ срещу протестиращите.

Ядосаните демонстранти хвърляха камъни срещу полицията, пееха, развяваха гръцкия флаг и палеха малки огньове в знак на протест срещу мерките, които включват нови данъци и съкращаване на работни места, предаде Си Ен Ен. Полицията влезе в схватки с демонстранти, хвърлящи камъни във вторник, като стреля със сълзотворен газ, за да разпръсне тълпата. 21 полицаи пострадаха при сблъсъците. Двудневната обща стачка продължи и вчера, като членовете на три от големите профсъюзи се заканиха да проведат шествие след вота. Синдикатите се противопоставят на плана за икономии, но поддръжниците му заявяват, че той е от съществено значение за стабилността на гръцката икономика, еврото и глобалната финансова система.
Още от статията на „Класа"

„Фондове сменят банки заради ниски рейтинги", съобщава „Стандарт"
Частните пенсионни фондове са принудени да сменят банките, в които държат депозитите си. Понижението на кредитните рейтинги на български банки задейства ограниченията по Наредба номер 29 на КФН пред пенсионноосигурителните компании, съобщи profit.bg. "Фондовете за допълнително пенсионно осигуряване имат право да държат депозити в банки с дългосрочен кредитен рейтинг не по-нисък от: "Ва2", присъден от Moody's Investors Service, "ВВ", присъден от Standard & Poor's, или "ВВ", присъден от Fitch Ratings", каза Ангел Диков, шеф на "Дирекция Инвестиции" и портфолио мениджър в Пенсионноосигурителен институт АД. Затова, ако рейтингът на една банка падне, пенсионните фондове имат шест месеца да преместят парите си и да приведат инвестициите си в съответствие с изискванията на наредбата, пише profit.bg. Данните към март показват, че фондовете държат 750 млн. лв. на депозит в банки. По информация на Ангел Диков банките, регистрирани като български юридически лица и притежаващи към днешна дата необходимия висок рейтинг, са 6 от общо над 20 банки в България. "През последната една година рейтингът на 5 банки падна под минималния изискван от КФН и пенсионните фондове бяха принудени в 6-месечен срок да се освободят от инвестициите си в депозити на банките с понижен рейтинг", описа ситуацията експертът.
Още от статията на „Стандарт"

„КАТ чисти коли от градинките", съобщава „Монитор"
КАТ започва да вдига колите, които са паркирали в столичните градинки и паркове. Акцията ще продължи три дни и на мушка ще са всички автомобили, спрени на тревна площ или по тротоарите в столицата. Всеки нарушител ще се глобява със санкция между 50 до 500 лева, съобщиха от КАТ.

Точно в 9 часа сутринта екипи на Пътната полиция заедно със служители на Столичния инспекторат отидоха в Борисовата градина, за да отнемат автомобилите на всички водачи, които са ги оставили на непозволени места. За минути слухът, че КАТ прибира паркираните неправилно коли, накара десетки шофьори да хукнат към возилата си, за да се опитат да ги спасят от паяците, установи проверка на „Монитор".

„За четири часа вдигнахме над 20 коли. Собствениците на повечето от тях се опитаха да се пазарят с нас, но номерът не мина. Глобихме ги на място с по 200 лева, защото колите им бяха оставени буквално на тревата", обясни пред „Монитор" шефката на сектор „Контрол по паркирането" към Столичния инспекторат инж. Полина Асенова.
Още от статията на „Монитор"

„Инвеститорите не се интересуват от гарите и летищата ни", информира „Сега"
Нито един инвеститор не проявява интерес към концесия на летищата Горна Оряховица, Пловдив и Русе, както и към стопанисването на жп гари, призна вчера транспортният зам.-министър Камен Кичев. "Единственият позитивен опит на правителството с концесиите на инфраструктура е за бургаското пристанище, което се стопанисва от параходство "Български морски флот", посочи още той.

Добри новини има за теснолинейката до Пирин Септември-Добринище, към която интерес проявяват немски инвеститори с намерението да я превърнат в туристическа атракция. Германците вече събирали данни за броя на пътниците и обема на товарите по линията.

Скоро ще се открият процедури за пристанищата Русе, Лом и Варна. Портът в морската ни столица най-вероятно ще бъде отдаден изцяло, а русенският - на три части. Концесионната процедура за пристанище Лом ще тръгне за втори път, след като първата се провали заради съдебни спорове между кандидатите - фирми на предприемачите Васил Божков и Христо Ковачки. Транспортното министерство вече е запитало Европейската инвестиционна банка и Кувейтския фонд за арабско икономическо развитие дали може да даде ход на концесионната процедура за летище София преди изплащането на заемите, с които се построи терминал 2. Към края на 2010 г. неизплатени бяха около 80 млн. лв.
Още от статията на „Сега"

„България и Русия отлагат решението за "Белене" с три месеца", съобщава „Дневник"
Националната електрическа компания (НЕК) и руското държавно дружество "Атомстройекспорт" (дъщерна компания на "Росатом") ще подпишат 13-и анекс към споразумението за изграждане на АЕЦ "Белене", съобщи пред "Дневник" икономическият министър Трайчо Трайков. По думите му с документа ще се удължат преговорите за централата с още три месеца.

"Текстът на допълнението е близък до този на 11-ия анекс, който беше подписан в края на миналата година. В него ще бъдат избегнати обвързващи срокове за определени дейности, каквито бяха заложени в 12-ия анекс", каза Трайков. Подписването се очаква днес или утре.

Дванадесетото допълнение беше подписано от НЕК в началото на април и задължи България да подпише окончателен договор за изграждането на АЕЦ "Белене" най-късно до 30 юни. Заради това беше уволнен и бившият изпълнителен директор на НЕК Красимир Първанов. Впоследствие заложените срокове не бяха спазени, вместо това ще бъде сключен нов отлагателен анекс.

България избра за строител на втората атомна централа руската "Атомстройекспорт" през 2006 г. Две години по-късно с компанията беше сключено споразумение за подписване на окончателен договор. Това и досега не се е случило, но вече има подписани 12 анекса на обща стойност над 1 млрд. евро. В тях е заложено и изработването на двата реактора за централата, които в момента се произвеждат в Русия.
Още от статията на „Дневник"

"Токът поскъпва средно с 3%, газът - с 4,7 на сто", съобщава „Класа"
Средното увеличение на електроенергията както за бита, така и за индустрията е с около три на сто, съобщи председателят на ДКЕВР Ангел Семерджиев. Той каза, че по някои от тарифите за малките и средните предприятия, които също купуват ток на регулирания пазар, увеличението на цената на електроенергията ще е с около 5 процента.

За eлектроразпределителното дружество на германската Е.ОН, което снабдява с ток Североизточна България, цената на дневната електроенергия се увеличава с 1,92 процента, а на нощната - с 1,91 процента, при средно увеличение от 1,92 на сто. За австрийската ЕВН, снабдяваща с ток Югоизточна България, дневната електроенергия поскъпва с 1,90 процента, а нощната - с 1,95 процента. Средното поскъпване е с 1,90 процента.

За чешката ЧЕЗ, чиито абонати са в Западна България, дневната тарифа на тока се увеличава с 1,89 процента - от 0,14437 - 0,14711 лв. без ДДС за киловатчас, а нощната тарифа - с 1,86 процента. Средното увеличение е 1,89 процента.
Още от статията на „Класа"

„Хранят туристи ол инклузив с 5 лева на ден", казва в интервю за „Монитор" Йордан Войнов, изпълнителен директор на Българската агенция по безопасност на храните
С пет лева на ден изхранват туристите, избрали услугата ол инклузив в някои от хотелите по нашето Черноморие. Това съобщи за „Монитор" изпълнителният директор на Българската агенция по безопасност на храните д-р Йордан Войнов. За тази порочна практика са алармирали от асоциацията на готвачите. Майсторите на черпака са съобщили, че един храноден ол инклузив излиза между три и пет лева. Това означава, че хората се хранят с продукти без никакви документи за произход и манджите не са минали през контрола на инспекторите от агенцията. Другият вариант за тази евтиния е, че продоволствията са с изтекъл срок на годност, заради което са обезценени. Готвачите първи виждат реакцията на туристите и често се червят заради буламачите.
Г-н Войнов, вече започнаха проверките по морето, какви са първите резултати и проверявате ли храните, които хотелиерите са калкулирали в храноден от 7 евро?
- Приоритет на агенцията са проверките по морето заради засиления туристически сезон и множеството проблеми, които съществуват във временните обекти, при продажбите на сладолед, както и доста дискутираната услуга ол инклузив. Проведохме среща с асоциацията на готвачите - Еуроток. Готвачите на практика са посредниците между производителите и търговци на храни и самите потребители. Те са междинно звено, хората, които приготвят храната от продуктите, които им представят собствениците, и първи виждат реакцията на туристите. От тях научихме, че един храноден ол инклузив излиза между три и пет лева, което за мен е абсолютно необяснимо. Това ще рече, че хората се хранят с продукти без никакви документи, които не са минали през контрола на хранителните инспектори или пък са храни с изтекъл срок на годност, които са обезценени. Съставихме доста актове по морето, има вече и затворени обекти, а проверките продължават. Цяло лято ще има командировани служители от вътрешността на страната, които ще работят в курортите съвместно с представители на Комисията за защита на потребителите.

Къде са най-големите нарушения - в големите хотели или в малките капанчета?
- Навсякъде се срещат нарушения - има и в големите обекти, но и във временните. Среща се неправилното съхранение на продуктите, което особено в горещините има опасност да доведе до сериозни здравословни проблеми. Хващали сме продукти без придружителни документи, както и храни с изтекъл срок на годност, което е абсолютно недопустимо. Освен това не се отразява входящият контрол, така после няма възможност по веригата за обратно проследяване и не може да се установи кой е нарушител, ако изскочи проблем. Виждате какво се случи в Германия и колко дълго време не може да се определи източникът на зараза.

След като имате информация за толкова евтин ол инклузив, какво точно проверявате в хотелите, които предлагат тази услуга?
- Работим по този въпрос заедно с асоциацията на готвачите, готвим рамка, по която ще си партнираме с тях. Много от готвачите са и собственици на заведения и искат да се прекрати тази порочна практика за хранене с евтини продукти, за да могат всички потребители, които избират ол инклузива, да не са потърпевши.
Още от интервюто на „Монитор"