В събота Telekom учудващо свали прогнозата за печалбата си през 2007. Повече от 2 милиона клиенти през миналата година са изключили достъпа си до стационарни телефони, привлечени от конкуренцията. Новият шеф Рене Оберман има основателни причини да понижи очакванията, пише германската бизнес медия Handelsblatt.

Telekom очаква през настоящата година печалба преди данъци и такси в размер на € 19 млрд. Досега очакванията бяха за € 20.2 млрд. Най-съществената причина за намаляване на прогнозите е конкуренцията и по-високите инвестиции. През миналия август Кай - Уве Рике вече бе понижил прогнозата драстично.

По-подробни цифри ще бъдат предоставени едва на 1 март. Дотогава ръководството трябва да изработи нова стратегия. „Изходна точка за това е (да получим сведение за) настоящото състояние без грим", е казал Оберман. И тъй като според предписанията на Deutsche Börse концернът трябва да обнародва корекции на прогнозите си незабавно, Оберман е попаднал под критиката, че използва всеки възможен случай да прехвърли отговорността за настоящото тежко състояние на концерна на своя предшественик.

Telekom през 2007 според Рене Оберман трябва допълнително да инвестира в броудбенд-пазара на Германия и в мобилните връзки. Това в добавка към неблагоприятна тенденция в разменния курс довежда до корекции на печалбите за 2007.

В резултат от изказванията в неделя, в търговията понеделник сутрин акцията на Telekom падна с 5.7%. Въпреки това, германският борсов индекс DAX се задържа стабилен, компенсиран от силното биче движение на другите компании.

Финансовият шеф на Telekom е обяснил, че за тази година инвестициите ще се качат с почти 5%. Корпорацията ще продължи да се придържа към програмата за спестяване. Дългосрочно трябва да се икономисат около 4 до 5 млрд. евро - а само за 2007 икономиите трябва да бъдат € 2 млрд.

През 2007 оборотът трябва да се покачи умерено. Свободният паричен поток ще се поддържа на нивото на 2006, ще се изплащат дивиденти 72 евроцента за акция. Това ще е най-голямото разпределение на дивиденти, което германската телекомуникационна компания е правило някога.

Докато концернът от Бон бележи ръст в чужбина, проблемите в Германия не могат да се овладеят. Основната причина за трудностите е отказът на все повече клиенти от стационарните телефони в полза на мобилните услуги. И в последното тримесечие маркетингът на Telekom не е успял да спре тази тенденция.

Общо 2.1 млн. телефонни клиенти обърнаха гръб на бившия монополист през миналата година. Те телефонират по Интернет, използват мобифони или се ползват от конкурентни услуги. Затова Telekom очаква € 800 млн. по-малко печалби преди данъци за 2007 година в тази бизнес сфера.

За да се свърже по-близко с клиентите си, през есента концернът пусна на пазара общ пакет с телефонна и DSL-връзка. Тези оферти се радваха на силен интерес, бяха продадени 3.6 млн. пакета. Намалените цени също изиграха ролята си.

Мобилното поделение се справи през четвъртото тримесечие разочароващо. Спрямо предходната година бизнес-единицата е загубила 8% от оборота си. Причината е понижението в цените, което средно за 2006 г. бе 11% на телефонен разговор.

Тази тенденция в бъдеще ще се задълбочава. Защото преди седмица третият по сила в бранша, E-Plus, подби цените с близо 50% с новата си тарифа. Затова очакваните приходи тук са също с 200 млн. евро по-ниски.

T-Mobile USA през 2007 благодарение на силното евро ще спечели € 200 млн. по-малко от очакваното. На това няма вероятно да попречи и увеличението броя на клиентите - през четвъртото тримесечие борят на клиентите на T - mobile в САЩ за пръв път мина 25 млн. отметка.

Telekom изпълни прогнозата за печалба през 2006. Дори може да се каже, че преизпълнението на плана за печалбата е било твърде съществено - 5.5 млрд. евро, или 10%. Само че оборотът за годината е бил под очакванията.