Автомобилните емблеми не са просто украса за решетката на радиатора или багажника на превозните средства: Те носят смислово , историческо значение или символно послание от компанията производител към притежателите на колите.
След 2018 г. редица големи автомобилни марки актуализираха своите лога. Сега емблемите на Peugeot , Renault , Opel и Volkswagen изглеждат малко по-различно, но все пак запазват корпоративната си идентичност.
Andre Gustave Citroën, Adam Opel, Kiichiro Toyoda, Armand Peugeot или Henry Ford не се замислиха дълго, когато избираха имена за марките си автомобили. Имената им все още висят по предните и задните капаците на на колите, слизащи от заводските конвейери.
Не всички производители са използвали собствените и фамилните си имена, за да назоват собствените си творения. На второ място по популярност на абревиатурата: Например такива са Баварският моторен завод, италианската автомобилна фабрика в Торино (известна още като Fabbrica Italiana Automobili Torino).
Мислите ли, че върху емблемите на автомобилните компании дизайнерите рисуват каквото им хрумне или каквото нареди ръководството? Това не е истина. Често емблемите на автомобилните компании носят семантичен товар, символизирайки нещо наистина важно: исторически факти, географско местоположение или, да речем, знаците на зодиака.
"Какво е твоето име, за да ти кажа какъв си" : Или как се дешифрират имената на повечето от най-популярните марки автомобили.
Източник: Wikipedia
Аlfa Romeo
Името на италианската марка е съкращение. Тоест, за да бъдем точни, половината от него. Първоначално миланската марка се наричаше ALFA - Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, тоест Автомобилно акционерно дружество от Ломбардия. Втората част от името се появява по-късно, в чест на големия инвеститор Никола Ромео от Неапол, който спасява "Алфа" от разруха.
Компанията дължи своето живописно и малко кръвожадно (погледнете внимателно и вижте как драконът поглъща човек на емблемата на Алфата) лого компанията дължи на червените и белите цветове на Милано и фамилния герб на благородната фамилия Висконти. Получи се ярко и престорено, точно като автомобилите от Alfa Romeo.
Източник: GettyImages
Mercedes-Benz
Една от най-известните автомобилни емблеми в света - триъгълната звезда - сочи областите на интерес на компанията на земята, в небето и в морето повече от век.
Източник: архив ЕПА
BMW
Популярната версия е, че самолетното витло в движение, изобразено на логото на BMW - ни препраща към авиационното минало на марката. Всъщност всичко е много по-просто. Сините и белите полета на емблемата са само почит към родината на BMW , федералната провинция Бавария. Нейното знаме също е синьо-бяло.
Източник: iStock
Audi
Сега толкова популярните "четири пръстена" символизират обединението на четири германски марки автомобили: Audi, DKW, Horch и Wanderer , обединени през 1932 г. под общия покрив на концерна Auto Union .
Източник: EPA/БГНЕС
Volkswagen
Графически простата, но добре балансирана емблема на Volkswagen не е просто паяк, а главните букви на немските думи Volks (народни) и Wagen (кола). Автомобилът и неговото лого са създадени през 30-те години по време на нацисткия режим в Гемания. ... И някои твърдят ,че при определена скорост на въртене емблемата на Volkswagen прилича на свастика.
Източник: Wikipedia
Subaru
На японски думата "Subaru" буквално означава "шест звезди". В този случай шестте звезди в Страната на изгряващото слънце означават съзвездието Плеяди.
Източник: Citroen
Citroën
Не, това не са лапи, стрели или клонки на борче. Значката на Citroen изобразява зъби на шевронно предаване, чието производство се превърна в първия успешен бизнес на предприемача Андре Ситроен в началото на ХХ век.
Източник: EPA/БГНЕС
Светкавици върху емблемата на компанията от Рюселсхайм се появяват през 30-те години на миналия век, символизирайки рекордните успехи и състезателните модели на марката, които вече са в миналото.
Източник: Auto Express
Lamborghini
Основателят на компанията Ferruccio Lamborghini е бил Телец в зодиакалния знак. И сега всичко е ясно с логото на компанията му.
Източник: GettyImages
Maserati
Братята Мазерати, а те, между другото, бяха четирима, дълго време не си бъркаха в главата над емблемата на компанията си. В крайна сметка всички те идват от Болоня, може би основната атракция на която е фонтанът на Нептун. И какво държи в ръката си морският господар? Точно така, тризъбец.
Източник: Wikipedia
Лада
Град Толиати, където се намира ВАЗ, се намира на река Волга. В древни времена хората там са използвали лодки, за да плават по голямата руска река.
Източник: GettyImages
"Три диаманта на Мицибуши Моторс проследява историята до трите дъбови листа, украсяващи герба на японския клан Тоса. Родом от този клан, Ятаро Ивасаки, още през 1870 г., организира корабна компания, която след 47 години произвежда първата кола.
Източник: iStock
Ferrari
Скачащият кон на емблемата на Ферари изобщо не е намек за огромния брой коне под капака на италианските суперавтомобили. Черният жребец е личният герб на един от най-известните италиански пилоти от Първата световна война, граф Франческо Барака, загинал в битка. Именно в памет на героя през 20-те години на миналия век на борда на Scuderia Ferrari се появи скачащ жребец, който в крайна сметка се превърна в емблема на компанията.
Източник: EPA/БГНЕС
Porsche
В центъра на логото на немския производител на спортни автомобили също има кон. Но в този случай всичко беше направено без романтика, подвизи и драма. Просто емблемата на Щутгарт също изобразява кон.
Източник: iStock
Toyota
В продължение на десетилетия една от най-големите автомобилни компании в света минаваше без корпоративно лого. Сега логото на тойотата - три овала, символ на безкрайно движение, загатват за стилизирана буква Т . Просто и с вкус.
Източник: GettyImages
Peugeot
Първият успешен бизнес на братя Пежо (Peugeot) е производството на триони, брадви, ножове. Те били толкова остри, че ги сравнявали със зъбите на лъв. След известно мислене, братята решават да изберат царя на животните за своя корпоративна емблема.
Източник: Renault
Renault
Табелката на Рено (Renault) , напомняща фасетиран диамант, еволюира от формата на хералдически щит. Сам по себе си той не символизира нищо особено. Но историята за появата на дупка в центъра на логото е любопитна. През 20-те години на миналия век непосредствено зад емблемата е монтиран електрически звуков сигнал, който беше модерен по това време. Е, за да направи звученето му по-сочено, към емблемата бяха добавени слотове.
Източник: Wikipedia
Сadillak
Кадилак е фамилно име. Но не основателят на компанията, нито главният дизайнер, нито дори главният финансист. Още през 1902 г. те решават да кръстят новата марка автомобили в чест на човека, който основава град Детройт, столицата на американската автомобилна индустрия. Вярно е, че Антоан де ла Мот Кадилак бил французин, така че би било по-правилно фамилното му име да се произнася като "Кадияк".
Източник: Kia
KIA
Рядък случай е, когато съкращение в името на марката улавя не нечия биографична история, а романтична фразеологична единица. KIA означава "нещо добро, което дойде от Изтока".
Източник: GettyImages
Volvo
На латински Volvo (или по-скоро volvere) означава "търкалям се". Основателите на шведската автомобилна компания са пряко свързани с гиганта със сачмени лагери SKF, който патентова това търговско наименование още през 1911 г. След 16 години това ще стане името на първата кола на най-известната шведска марка.
Източник: Wikipedia
Chevrolet
Рядък случай е, когато дори автомобилните историци не знаят значението на емблемата на марката. Има много версии за появата на кръста: от препратки към швейцарското знаме (основателят на компанията Луи Шевроле е родом от там) до модела на тапета в хотела, където са подписани документите за основаването на компанията. Истинската история, уви, не е известна на никого.
Източник: GettyImages
Skoda
Всичко казано за Chevrolet важи и за Škoda Аuто. Съвременната наука не е в състояние да обясни произхода на стрелата с големи очи с кичур папагал. Ще трябва да изчакаме изобретяването на машината на времето, за да се върнем 120 години назад и да разберем мисилите на нейните създатели...