Едва ли някой се съмнява, че електрическите автомобили ще заличат колите, задвижвани с двигатели с вътрешно горене от лицето на Земята. Дори в страни като нашата, където те още са твърде скъпи за масовия шофьор. Но в Европа вече има повече продадени автомобили на чист ток, отколкото дизелови леки коли.

С една дума, време е да разгледаме внимателно електромобилите по задълбочен и критичен начин. Какво знаете и какво не знаете за тях? Има факти, които производителите не искат да рекламират. Предлагаме ви само част от тях.

Защо батериите за електромобилите са толкова скъпи?

Защо батериите за електромобилите са толкова скъпи?

И как се очаква те да поевтинеят през следващите години

Електрическите автомобили не са толкова "зелени", колкото се рекламират

Изцяло електрическият транспорт се позиционира от производителите като изключително "зелен", буквално спасявайки планетата. В такова изказване има много измами. Защото:

По време на работа автомобилите, задвижвани от батерии, наистина не отделят замърсители в атмосферата. Те унищожават планетата по много по-сложен начин. Например, когато те се зареждат от електроцентрали, работещи на изкопаеми енергийни източници, или в процеса на извличане на литий за техните акумулатори, или по време на последваща утилизация, което все още не е напълно възможно. Електрическите автомобили също замърсяват планетата, просто го правят не директно и малко по-сложно.

Снимка 375136

Източник: iStock

Електрическите автомобили имат скромен резерв на мощност

Любителите на автомобилите отдавна са свикнали с факта, че трябва да зареждат леката кола с гориво веднъж на всеки 500-800 или даже дори 1000 километра пробег. Изключително рядко с пълен резервоар да останеш на пътя а и винаги някой може да ти помогне. А след като напълните догоре резервоара и вземете допълнителна туба, можете да отидете до най-отдалечени места без колебание.

С всяка съвременна електрическа кола такъв подход няма да работи. Само защото не можете да вземете никакво допълнително резервно гориво или да вземете "излишна" електроенергия от други шофьори. Най-добрите модели електрически автомобили на световния пазар в изключителни случаи изминават 600 км с едно зареждане. И то само на хартия. В реалния живот можете да извадите една трета от този пробег или дори да го разделите наполовина.

Електрическите автомобили ще могат да заменят напълно колите с двигатели с вътрешно горене само когато мрежата от зарядни устройства обхване цялата планета, включително Сахара.

Електромобилите ще бъдат по-евтини от бензиновите коли до 2027 година

Електромобилите ще бъдат по-евтини от бензиновите коли до 2027 година

До 2030 г. батериите ще поевтинеят с 58%

Електрическите автомобили не са безшумни

Електрическите двигатели са много по-тихи от конвенционалните двигатели с вътрешно горене. Когато купуват електрически автомобил, мнозина вярват, че в кабината му ще цари пълна тишина, но това е заблуда. Когато една кола се движи, шумът идва не само от двигателя. Излъчва се от вятъра, който обтича каросерията на превозното средство, гумите се търкалят по асфалта, пясъкът, камъните и валежите удрят колесните арки и пода ... Накрая, самият електрически автомобил издава шум - за да не плаши минувачите и велосипедистите от внезапната поява от нищото. Производителите бяха законово задължени да увеличат нивото на шума на електрическите превозни средства през 2019 година.

Снимка 526796

Източник: iStock

Електрическите автомобили са скъпи за поддръжка

Изцяло електрическите автомобили нямат двигател с вътрешно горене или скоростна кутия. Изглежда, че няма какво да се счупи и нищо не трябва да се обслужва. Но това далеч не е така.

Проблемът е, че самият електрически автомобил е по същество продукт за еднократна употреба. Създателите му първоначално не са мислили за никакви десетилетия експлоатция. През първите години след покупката собствениците наистина няма да имат нужда да харчат пари за ремонт и поддръжка, но след това ги очаква една непрекъсната болка. Животът на батериите не надвишава 10 години. Поправянето им е много скъпо и трудно, а пълната им смяна е нерентабилна, тъй като цената на една батерия може да достигне до 80% от цената на нова кола.

Снимка 397346

Източник: Tesla

Можете да зареждате електрическия автомобили с часове

Отнема няколко минути, за да заредите с гориво традиционна кола с двигател с вътрешно горене, при това на абсолютно всяка бензиностанция и дори с помощта на тубата в багажника. Електрическа кола може да се зарежда с часове. Освен това трябва да се изберат подходящите зарядни станции.

Времето за "пълнене" на батериите на електрическия автомобил с електрическа енергия пряко зависи от мощността на зарядното устройство. Колкото по -висока е мощността му, толкова по-бързо се зарежда акумулаторната батерия. Самите зарядни са разделени на устройства от първо и второ ниво, както и бързи зарядни устройства. В батерията на Porsche Taycan например с най-бързо зареждане можете да "налеете" само 25 км пътуване за минута, а в Nissan Leaf - 20 км. Почти е невъзможно да заредите напълно батерията от домашен 220 -волтов контакт - тази процедура ще отнеме цяла вечност.

Снимка 294846

Източник: iStock

Електрическите автомобили се крадат по -лесно

Всички съвременни електрически автомобили са оборудвани от завода със сложни телематични системи и системи за отдалечен достъп. Можете да ги хакнете дистанционно през интернет.

Хакерите могат не само да получат достъп до определени системи и софтуер на колата, но и да управляват дистанционно автомобила. Флиртуването с такива технологии и пренебрегването на системите за сигурност и навременните актуализации на софтуера е изпълнено с големи рискове за собствениците на електрически автомобили.

Големият проблем на електромобилите, за който никой не говори

Големият проблем на електромобилите, за който никой не говори

Засега рисковете са потенциални, но те биха могли да станат реални с бързото навлизане на моделите на батерии

Можете да изгорите жив в електрическа кола

Много водачи са предпазливи по отношение на колите, работещи с газ, но автомобилите с пропан-бутан не влизат в новинарските заглавия заради пожарите толкова често, колкото електромобилите. "Зелените" коли изгарят не като кибрит, а като напалм.

Пожар в конвенционален автомобил не винаги завършва фатално. Обикновено превозното средство може да се гаси с обикновен пожарогасител. При електрическите автомобили този трик вече няма да работи. Ръководството на Tesla за гасене на електрически автомобили например посочва, че върху една кола трябва да се излее от 14 до 36 тона вода. Препоръчително е да потопите цялата електрическа кола под вода. Тя обаче ще продължи да гори, дори да бъде напълно "удавена" - можете да гасите огъня денощие.

Снимка 519211

Източник: iStock

Батериите на електроомбилите са склонни към саморазреждане

Батериите на електрически автомобил се изтощават не само по време на шофиране. Това е естествен процес, свързан с температурни промени, презареждане и просто стареене на батерията. Представете си, че сте напълнили 40 литра бензин в резервоара на колата си и след няколко седмици откривате, че са останали само 30 литра от тях.

Литиево-йонните батерии, използвани в повечето електрически превозни средства, не понасят добре студеното време. В студа те се изтощават много по-бързо. Когато купувате електрически автомобил, ще бъде полезно да придобиете и добър топъл гараж - животът с него ще бъде забележимо по -лесен, особено ако в него инсталирате и бързо зарядно устройство.

Електрическите автомобили - добре забравеното старо

На много може да изглежда, че електрическите автомобили са короната на автомобилната еволюция, триумф на технологиите и истински пробив. В действителност не бива да се говори за някакъв пробив. Създаването на такива машини продължава от зората на "опитомяването" на електричеството.

Първите опити за създаване на електрически автомобили са направени още през 19 век. Родоначалникът на съвременните електрически автомобили е създаден през 1828 г. от унгарския физик Аньош Йедлик - още преди да се появи двигателят с вътрешно горене. Това е била самоходна количка с електродвигател. През 1839 г. се ражда електрическата карета, а през 1881 г. - електрическата триколка на Густав Трув. Само едно нещо възпрепятства развитието на електрическите автомобили - нямало толкова мощни акумулаторни батерии.