Преди време Илън Мъск си постави за цел до 2023 година Tesla да представи електромобил на цена от 25 000 долара. Тази цена означава доста по-евтин модел от най-евтиния на компанията в момента. Или по-точно с 15 000 долара надолу.
За да постигне това, компанията трябва да си гарантира значително по-ниска цена на батериите в автомобилите, като към момента те представляват около 1/3 от стойността на електрическите модели.
Но защо батериите за електромобилите са толкова скъпи?
Основно, причина за това е компонентите, от които са направени те. Тези модели използват същите презареждащи се литиевойонни батерии, които имаме в лаптопа или в мобилния си телефон. Само че те са доста по-големи от тях, обясняват от Bloomberg в свой анализ.
Най-скъпият елемент в производството им е катодът - един от двата електрода в тях, които съхраняват и освобождават енергия. А суровините, от които се прави той, са доста скъпи. Това са кобалт, никел, литий и манган.
Колко всъщност струват те?
В момента средната цена на батерията за типичен електромобил е около 6300 долара. Въпреки това през последните години батериите поевтиняха доста - с 89% за изминалото десетилетие. Все още обаче цената е над необходимата от 100 долара на киловат час, която би изравнила по стойност електромобилите с традиционните автомобили.
Прогнозите са, че цената им ще продължи да пада през следващите години.
Какво ще доведе до поевтиняването на батериите?
Основният фокус на производителите в момента е да заменят някои от настоящите компоненти в батериите с други, по-евтини. Основно това се отнася за кобалта, който може да бъде заменен от никел. А той от своя страна идва на по-ниска цена, като в същото време има свойството да съхранява повече енергия.
Но тук има една уловка защо производителите не са направили тази смяна досега. Тя е свързана с това, че кобалтът не прегрява така, както никелът. И следователно при него няма такава опасност да се запали лесно.
Другият вариант е кобалтът да бъде заменен от литиево-железни фосфатни клетки, за които обаче се смята, че работят по-слабо от кобалта. Но при тях са възможни модификации, които могат да променят това.
Кои са най-големите производители?
Азия е лидер в производството на литиевойонни клетки, като тя осигурява 80% от капацитета на пазара. Най-голямо производство през 2020 година има китайската CATL, която е отговаряла за 1/3 от продажбите през този период. След нея са корейската LG Energy Solution и японската Panasonic. В САЩ лидерът е джойнт венчъра на Tesla и Panasonic, а в Европа - Northvolt.
glider
на 16.09.2021 в 13:05:49 #1Да бе, да. Айде всички да си метнат/метнем задниците на електрокарите и чакай после да поевтинеят батериите, кога вече ДВГ каруци никой няма да произвежда. То е все едно всеки да притежава батериите на няколко хиляди смартфона едновременно. При сегашните технологии как да стане това? Ама те, технологиите щели да се развият и напреднат. Ще, ще...А дотогава?