Европейските автомобилни производители имат проблем със SUV моделите: продават твърде много от тях, пише The Wall Street Journal.

През 2009 г. Европейският съюз одобри план за борба с климатичните промени, като според него производителите на автомобили в Европа трябва да намалят средните емисии въглероден диоксид от продадени коли до 95 грама на километър тази година - или ще трябва да плащат сериозни глоби. Заради все по-малкия интерес към дизеловите автомобили, които имат по-ниски CO2 емисии, постигането на цел става трудно. Повишените продажби на по-тежките и жадни SUV модели не помага: на най-големите пазари на Стария континент делът им достига 50%.

"SUV моделите помагат за увеличаване на продажбите и маржа за автомобилните производители", казва Фелипе Муньос, анализатор в JATO Dynamics. Но високите нива на емисии от тях означават, че автомобилните производители се нуждаят от нови идеи, за да постигнат ограниченията, наложени от ЕС.

Първото ограничение за нивата на изпускания въглероден диоксид бе въведено през 2015 г., като тогава то бе определено на 130 гр/км. От следващата година влиза в сила ограничение от 95 гр/км за всички автомобили, продавани в Европа. Това накара компаниите да променят своята гама. Например, производителите на луксозни седани като Mercedes-Benz и BMW започнаха да предлагат по-малки модели. Други вложиха усилия да направят двигателите си по-ефективни.

Потребителските предпочитания обаче започнаха да се местят в другата посока и да гравитират около SUV моделите, които харчат повече гориво и изпускат далеч повече CO2 спрямо по-малките модели. Резултатът е, че от 2017 г. въглеродните емисии от автомобилите започнаха да растат отново. Сега, съвсем близо до влизането в сила на новите ограничения, производителите все още са далеч от целта.

Едно от решенията бе дизелът, но след скандала във Volkswagen потребителите обърнаха гръб на технологията. В същото време липсата на достъпни електромобили означава, че производителите все още не могат да разчитат и на тази технология: продажбите на електромобили все още са само 7% от общите в Европа.

Към края на първото полугодие на 2020 г. Peugeot остава единствената компания, която вече е постигнала целите. Ако Volkswagen, например, не успее, компанията ще се изправи пред глоба от €3,5 млрд. Daimler - единствената компания, която се отдалечава от заложените цели, може да плати до €1,4 млрд.

В същото време Европейската комисия не дава знаци, че ще се откаже от амбициозните цели. Миналата седмица президентът Урсула фон дер Лайен заяви, че ще предложи намаляват на средните CO2 емисии до 47,5 гр/км през 2030 г. Единственият начин индустрията да достигне тази цел е електромобилите да достигнат 60% от продажбите, при 4,3% днес.

Кои автопроизводители ще платят най-големи глоби в Европа заради вредните емисии?

Кои автопроизводители ще платят най-големи глоби в Европа заради вредните емисии?

Mazda е най-далеч от поставените цели, но друга компанията е изправена пред санкция в размер на 400% от печалбата ѝ