Логично е да предположим, че на климатика зимата не му е сезон за работа. Тогава купето се нуждае от затопляне, а не от охлаждане и затова логичен е въпросът дали е нужно да го пускаме да работи в студеното време.

Специалистите по климатична техника, обаче твърдят, че трябва едва ли не всеки ден да пускаме климатика да работи независимо от студеното време.

Дали са прави наистина? 

Автомобилният климатик е съставна част от системата за вентилация на автомобила и е преди всичко електротехническо устройство.

Както и на всеки друг механизъм,

неговото състояние значително се влошава при дълго бездействие

У нас от гледна точка на климатичните условия нуждата от работа на климатика е не повече от четири-пет месеца в годината, което означава, че ако гледаме външните температури, климатикът не действа повече от половин година.

За това време в системата му могат да възникнат необратими промени - без смазване, уплътненията и гумичките в него могат да се разсъхнат, хладилният агент да изтече, пластасовите части да се напукат от разликата в темепературите.

И когато, заради жегата поискате да включите климатика може да се окаже, че не работии се нуждае от невинаги евтин ремонт. Това означава, че автомобилният климатик трябва да работи всеки ден от годината, макар и по-малко, което ще удължи срокът на безпроблемната му служба. 

Стиснатите шофьори веднага ще реагират:

"А защо да хабим за него гориво?"

смятайки този разход за неопрадан. Но нещата не стоят така, дори работата на климатика в студеното е една от предпоставките за повишена безопасност в движението. Защото ще ви помогне да се избавите от ненужната влага в купето на автомобила. Климатикът, въртейки въздуха в салона на колата, изпарява тази влага и създава в интериора комфортна обстановка. 

Редовното пускане в работа на климатика е полезно и от гледна точка на здравето, защото предотвратява натрупването в него на бактерии, които могат да предизвикат т.н. "болест на легионера". При застояване на въздуха в него се създава благоприятна за размножаването на бактериите среда, затова периодичното пускане в работа на климатика и своевременната замяна в него на филтрите няма да разреши на вредоносните организми и гъбички да се натрупват и размножават. 

Естествено, през зимата

не е нужно да карате непрекъснато с постоянно включен климатик

Достатъчно е за около час дневно при движение на колата да го пускате за да радвижите защитната смазка на устройството. Включеното отопление компенсира интериорния температурен баланс, а разходът на гориво няма да нарасне с повече от половин литър за час работа на климатика. 

Единственото правило е да не се пуска климатикът при студен двигател, защото при някои модели при подобно действие захранването на климатика може да претовари силовия агрегат. Затова първо запалете двигателя, оставете го да заработи равномерно и едва тогава пускайте климатика.

Така че, ако искате да удължите живота на климатика в колата си, редовно го пускайте в работа, препоръчва auto-press.net.