2019 г. вече е зад гърба ни и данните за продажбите на автомобили в Европа вече са тук. При първите три места изненада няма - едноличен лидер за 44 поредна година (според изданието Focus2Move) е германският Volkswagen Golf. Два автомобила от по-ниския сегмент - Volkswagen Polo и Renault Clio - са на втора и трета позиция.
Според данните на Асоциацията на автомобилните производители в Европа (ACEA) през 2019 г. продажбите на автомобили на Стария континент се покачват с 1,2%, подкрепени от изключително силен декември. Общите продажби достигат 15,3 милиона. Тук трябва да отбележим, че ACEA брои продажбите в Европейския съюз, а Focus2Move събира данни от 44 държави - от Португалия до Русия.
В ЕС безспорен номер едно е германският концерн Volkswagen, който е продал 3 735 099 автомобила, записвайки годишен ръст от 3,1%. Двуцифрен ръст записват брандовете SEAT и Porsche, от които са продадени 492 хил. и 75 хил. бройки съответно. VW е и най-продаваната марка с 1,715 млн. реализирани бройки, минимално покачване от 0,3%.
При производителите на втора позиция е френската PSA Group, в която влизат Peugeot, Citroen и Opel. Новопридобитата Opel обаче записва спад на продажбите от 7,6% до 803 хил. Общо, групата е продала 2,433 млн. автомобила, спад от 1,1%.
Renault Group заема почетната трета позиция с 1,631 млн. продажби и ръст от 1,1%. Renault е и втората най-продавана марка след VW с 1,049 млн.
Huyndai и Kia растат с общо 2,8% до 1,039 млн., а малко след тях е BMW Group с 1,006 млн., а Daimler изостава с общо 984 хил. продажби (+5,3%). Както стана ясно обаче, Mercedes-Benz за четвърта поредна година изпреварва BMW в световен мащаб.
Значителен спад записват две японски марки - Nissan (-19,6%) и Honda (-10,5%). Toyota бележи ръст от 3,9% до 713 хил., а Mazda расте с 10,3% до 246 хил.
Каква е ситуацията при моделите?
Данните на Focus2Move поставят Golf на първо място с реализирани 458,6 хил. продажби, спад от 9%. На пазара вече е осмото поколение на германския хечбек, което би трябвало да повиши интереса на купувачите. Спадът при Polo е по-сериозен - 12,8%, до 331 хил. бройки. Още по-драматичен е той при френското Renault Clio - 17,4%, до 303 хил. Градският автомобил неизменно е в топ 3 след представянето на последното поколение.
На четвърта позиция е първият SUV - VW Tiguan. При него почти не се отбелязва промяна в продажбите - 297 хил., ръст от 0,8%. Той запазва четвъртата си позиция от 2018 г.
На пета позиция се изкачва Skoda Octavia, измествайки Nissan Qashqai, който губи 6,2% от продажбите. Американският производител Ford участва в топ 10 с два модела - Focus (8% ръст) и Fiesta (15,5% спад). Две места получава и Dacia - Sandero бележи 4,5% ръст, а Duster - цели 19,7%, като това ѝ помага да се изкачи на десета позиция от 16 през 2018 г.
Позиция 2019 | Позиция 2018 | Модел | Продажби | Разлика |
1 | 1 | Volkswagen Golf | 458595 | -9% |
2 | 2 | Volkswagen Polo | 330922 | -12.80% |
3 | 3 | Renault Clio | 302994 | -17.40% |
4 | 4 | Volkswagen Tiguan | 297224 | 0.80% |
5 | 7 | Skoda Octavia | 268954 | 0.50% |
6 | 5 | Nissan Qashqai | 260428 | -6.20% |
7 | 10 | Ford Focus | 243825 | 8% |
8 | 11 | Daica Sandero | 233460 | 4.50% |
9 | 6 | Ford Fiesta | 233019 | -15.50% |
10 | 16 | Dacia Duster | 231906 | 19.70% |