Ако използвате настоящия си автомобил с десет процента по-дълго, преди да го изхвърлите за скрап, ще помогнете за намаляване на отделянето на вредните емисии с един процент, гласи изследване на Шигеми Кагава, професор в японския университет Kyushu.
Проучването показва, че при този сценарий общият въглероден отпечатък от автомобилите в островната държава е щял да намалее с 30,7 млн. тона, или един процент, за периода между 1990 и 2016 г. Причината е, че при производството на автомобили също се емитират огромни количества въглеродни емисии.
Нещо повече, ако собствениците на нови автомобили ги карат с десет процента по-дълго, преди да ги сменят с по-нови, също ще има един процент спад на въглеродния отпечатък.
Разбира се, тук е моментът да уточним, че става въпрос за бензинови автомобили "с добра икономия на гориво", както и че изследването е за Япония, където средната възраст на автомобилите е около 8 години, а контролът върху техническото им състояние е строг. Всичко това ни лишава от възможността да правим аналогии с България, която има най-старият автопарк в Европа, а премахването на катализатора на "новия" автомобил идва още преди обслужването му.
Авторите на изследването посочват още, че подмяната на автомобилите в Япония е особено бързо. Средната очаквана продължителност на употребата на един автомобил - от завода до вторичните суровини - е около 13 години, а първият ѝ собственик я кара средно по 7. Кагава припомня, че въглеродният отпечатък на един автомобил не касае само използваното гориво, но и производството му.
В крайна сметка, съветът му е собствениците на сравнително нови автомобили да ги задържат още малко - преди да се втурнат в шоурума за новия модел.
Нов електромобил, нов бензинов или стар бензинов?
Редица изследвания се опитват да отговорят на въпроса кое е по-добре за природата: дали да купим нов автомобил - на ток или бензин - или да продължим да караме стария си.
Анализ на университета в Торонто показва, че макар емисиите от производството на Tesla Model 3 в примера да са далеч по-високи от тези на производството на един бензинов SUV, то при 33 хил. изминати километра въглеродният отпечатък се изравнява. И при около 320 хил. км електромобилът "бие" бензиновия модел с по-малко от половината изпуснати вредни емисии от производството до края на живота на автомобила.
Отделни сметки включват и употребявани автомобили. В този пример използван бензинов автомобил със среден разход от 9,5 л/100 км е сравнен с нов бензинов с разход 6,7 л/100 км и с Tesla Model 3.
На третата година от употребата на трите автомобила електрическият модел "настига" употребявания бензинов по общи емисии, което демонстрира, че високият разход на старите коли създава по-голям вреден отпечатък, отколкото производството нови, по-екологични. След седем години употреба, новият бензинов също изпреварва стария бензинов. Сметките са правени за САЩ, където 60% от енергията в електроразпределителната мрежа все още идват от изкопаеми горива.