Само преди десетилетие Nissan се превърна в първия автомобилен производител, който представи сериен електромобил. Leaf бе изключителен хит, поне сред автомобилите на батерии, и реализира 500 хил. продажби към края на миналата година, пише The New York Times.

Пътеката, по която Nissan тръгна, става изключително пренаселена. Но мощната японска автомобилна индустрия рискува да изостане сериозно. Докато правителства и производители по света правят смели обещания за електрическо бъдеще, японските компании и регулатори хеджират залога си.

Япония доминира пазара при настоящото поколение екосъобразни автомобили — хибридите — и се надява да се възползва от плодовете на инвестициите си в технологията възможно най-дълго. Краткосрочният фокус обаче създава риск страната да изостане от прехода към електромобили, предупреждава Масато Иноуе, водещият дизайнер на Leaf. "Когато има промяна, винаги има страх", казва той. Но без значение дали японската индустрия е готова, електромобилите настъпват.

Засега електромобилите представляват едва 3% от продажбите, като множество купувачи странят заради високата цена, ограничения пробег и дългото време за презареждане на батериите. Но състезанието към изцяло електрическа мобилност се ускорява. През януари General Motors обеща изцяло да спре да произвежда бензинови и дизелови модели до 2035 г. Volvo скъси срока до 2030 г.

За дял от пазара се борят не само традиционните компании, но и стартъпи като китайската Nio и технологични гиганти като Apple.

Производителите в САЩ, Китай, Европа и Южна Корея вече правят обиколки около японските си конкуренти. Първият изцяло електрически автомобил на Toyota бе представен едва през 2020 г. — и то само в Китай. Honda разчита на GM да произвежда електромобилите ѝ за американския пазар.

Миналата година японските автомобили отговаряха за едва 5% от продадени електромобили по света — най-вече благодарение на популярността на Leaf, която отговаря за 65% от този дял.

В Страната на изгряващото слънце са скептични относно електрическото задвижване — както за възможността на електромобилите да носят печалба, така и за екосъобразността им. Все пак през декември Токио съобщи, че ще спре продажбите на автомобили, които използват само бензин или дизел, до 2035 г. Но правителството оставя вратата широко отворена за хибридите и засега няма намерение да ги забранява, както ще направят Великобритания и Калифорния.

Един от най-силните гласове е този на Акио Тойота, председател на Японската асоциация на автомобилните производители и президент на Toyota, лидер в продажбите на хибриди. Компанията задава тона за цялата индустрия в страната, като работи заедно със Subaru, Suzuki и Mazda — гурпа, която произвежда повече от половината японски автомобили. Toyota силно поддържа и развитието на автомобили на водород — технология, която все още не успява да стане популярна в Япония или където и да било другаде по света.

Тойода, като председател на асоциацията, наскоро се присмя на идеята, че хибридите ще бъдат напълно изместени от електромобилите и обвини медиите, че преувеличават ползите им. Той подчерта, че те са толкова чисти, колкото е чиста енергията, която се използва за задвижването им и за производството им. (Япония е сред държавите, които все още използват изкопаемите горива за огромен дял от нужната електроенергия — цели 85%, при 59% за Германия, 68% за САЩ и 64% за Великобритания).

Тойода има и друг проблем с електромобилите: те имат по-малко компоненти и са по-лесни за произвеждане. Така приемането им би коствало милиони работни места и би унищожило цяла екосистема от доставчици, казва той.

Анализатори подчертават, че продажбите на хибриди вероятно ще продължат да растат поне до 2027 г. Затова е и разбираемо, че японските компании искат да продължат да получават възвръщаемост от огромните си инвестиции в технологията.

Кота Юзава, анализатор в Goldman Sachs, подчертава, че японските производители имат капацитета да преминат към електромобили — но изчакват правилния момент.

Преходът от хибриди към електромобили няма да е лесен, казва Иноуе. Производството на двата типа автомобили не може да бъде извършвано ефективно върху една и съща платформа.

Казуо Яджима, водещият инженер при производството на Leaf, посочва, че липсата на ентусиазъм в правителството относно електромобилите, ще постави японските компании в губеща позиция. Китай и ЕС загубиха състезанието при хибридите, припомня той, така че правителствата в тези региони взеха стратегическото решение да инвестират значително в развитието на електромобили.

В същото време нежеланието на японците да направят прехода към електромобили ще постави автомобилната индустрия в същата ситуация, в която сега се намира технологичният бизнес: японските компании някога бяха лидер в потребителската техника, но днес остават с минимален пазарен дял, тъй като не успяха да предусетят актуалните тенденции.