Кога ще видим автономни автомобили по улиците на всеки град по света? Оптимистичната прогноза е 10 години, пише AP. Песимистичната: десетилетия.Наскоро Tesla обяви, че ще предложи напълно автономни автомобили до средата на тази година. Но почти всички се съмняват, че компанията на Илън Мъск, който често обещава повече, отколкото може да изпълни, ще успее.
Ето най-големите проблеми, според заетите в сектора:
Времето
При силен снеговалеж, който покрива улиците - и маркировката по тях, автомобилът се обърква. И засега експертите не са успяли да намерят начин как да решат този проблем. Това е и една от причините разработването и тестовете засега да се съсредоточени в топлите щати на САЩ.
Силният дъжд, сняг, мъгла или пясъчни бури могат да заслепят камерите. Лазерите пък се объркват, че снежинките са препятствие, защото светлината се отразява в тях и връща обратно. Радарите могат да "виждат" и в тежък снеговалеж, но не знаят какво точно е препятствието пред тях и какъв сигнал да подадат на компютъра.
Бордюри и маркировка
В различните градове по света маркировката по пътищата е различна - или може въобще да липсва. Затова автомобилите трябва да бъдат обучавани за всеки град - или поне всяка страна. Понякога пък липсват и бордюри, които помагат на компютрите да разберат къде свършва платното.
Хората
В продължение на дълги години автономните автомобили ще трябва да се справят с хората, които не винаги играят по правилата - паркират забранено или преминават пред колите.
Наскоро в Питсбърг тестов шофьор зад волана на автономен автомобил е трябвало да поеме контрола, след като колата е "мислила" твърде дълго дали да заобиколи неправилно паркиран камион.
Леви завои
Левите завои без светофар са една от по-трудните задачи и за хората. Машините имат същия проблем. Главният директор на Waymo посочи в скорошно интервю, че автомобилите често не се справят с маневрата, когато срещу тях има трафик.
Бихте ли се качили на автономен автомобил?
Фаталната катастрофа край Феникс миналата година не просто временно спря тестовете, а разтърси потребителите, които някой ден ще трябва да решат дали искат да се возят в автономен автомобил.
Изследвания след инцидента сочат, че 71 процента от хората не искат да се возят в такъв, тъй като ги е страх.Едно от решенията засега е при тестове хората да виждат на екрани всичко, което и колата "вижда" и смята да направи. След време те стават по-уверени и започват да си гледат в телефоните, казва шефът на Waymo.