Автомобилите през последните десетилетия се промениха много - появиха се хибридни и електрически модели, всякакви електронни помощници започнаха да улесняват работата на водачите, но едно оставаше аксиома: управлението се осъществява с механична връзка от волана до колелата. Сега това също се променя.
След години разработки и изпитания, steer-by-wire технологията започва да навлиза масово. В много аспекти тя може да донесе най-голямата промяна в начина, по който работят (а и по който караме) автомобилите поне от масовото навлизане на електромобилите насам.
Също както Tesla успяха да убедят масовия шофьор, че колата може да върви на ток, сега някои от най-големите играчи на пазара доказват, че има живот и след кормилната щанга.
Какво е Steer-by-wire?
Steer-by-wire технологията елиминира традиционната механична връзка между волана и колелата, заменяйки я с електронна система от сензори и електродвигатели. По този начин от десетилетия се управляват самолетите, а също и много от по-тежките машини.
За да бъде усещането за шофьора по-естествено, съпротивлението на пътя се симулира чрез прецизни датчици, които подават сигнали към системи за обратна връзка във волана.
Това е радикална промяна в 130-годишната история на автомобила, в която физическата връзка между шофьора и пътя винаги е била основополагаща, пише Autocar.
Голям плюс е, че премахването на механичната връзка дава много по-голяма свобода при дизайна на автомобила. Наличните в момента системи - даже и при автономните автомобили, остават на класическия принцип, като серво моторите заместват човешкото усилие, но други плюсове няма.
Технологията бързо навлиза в портфолиото на различни марки. Mercedes ще бъде първият немски производител, който ще я въведе със система, разработена от ZF. Nio също оборудва ET9 със ZF система, докато Lexus планира да стартира steer-by-wire с модела RZ следващата година.
Bosch има три китайски клиента за своята система чрез съвместното си предприятие Bosch Huaya Steering Systems, като производството започва скоро.
Законодателна и технологична еволюция
Steer-by-wire някога беше забранен плод в автомобилната индустрия - законодателството изискваше механична връзка между шофьора и колелата. Промяна в текстовете от 2003 година направи steer-by-wire законна в Европа. Повече от 20 години обаче бяха нужни, за да може технологията да узрее достатъчно, за да се прилага по пътищата.
В случая на Mercedes безопасността се осигурява главно чрез дублирани контроли. Ако една електронна връзка между шофьора и управлението се повреди, другата остава активна. Резервирането се прилага на всяка стъпка, включително двойни електронни сигнални пътища, дублирани захранвания и хардуерни задвижвания.
Дори при пълен отказ на системата, все още е възможно поддържане на контрола. При пълна повреда, известно автоматизирано управление остава възможно чрез управлението на задната ос и спирането на отделни колела с ESP.
Steer-by-wire системите не са прости компоненти за монтиране - всеки производител има значителна работа за калибриране на база модел по модел. От Mercedes вече са натрупали повече от 1 милион километра на стендови тестове и същото количество на тестови полигони и в реални условия.
Nio посочват, че контролът е по-прецизен, възможен е правоъгълен волан за по-добра видимост към уредите, а пълното завъртане може да се постигне само с 240-градусово движение на волана.
Технологията дава възможност за други иновации в бъдеще, като управление с джойстик вместо волан.
Steer-by-wire не е просто технологично подобрение - това е преосмисляне на самата връзка между човека и машината.