Над 30 български транспортни компании се включиха в колективен иск на фирми от 17 държави-членки на Европейския съюз за получаване на обезщетение от производители на тежкотоварни камиони, заради сключен между тях картел в продажните цени.

Обезщетението, за което фирмите претендират, варира между 5 000 и 10 000 евро на камион, съобщават немските компании финансиращи съдебния процес - SophoklesGmbH и Iulius Paulis GmbH & Co. KG.

Искът е въз основа на решение на Европейската комисия от юли 2016 г., според което през посочените години шест компании са продавали тежкотоварни превозни средства чрез нелегални споразумения относно цените в тежест на купувача и са осъдени с рекордна глоба на стойност от 2,93 млрд. евро.

Решението засяга германските компании MAN, която е под шапката на Volkswagen, и Daimler, шведско-френската Volvo/Renault, холандската DAF, италианската Iveco и шведската Scania. Според ЕК, компаниите, които към онзи момент са държали общо около 90% от производството на средните и тежкотоварни камиони в Европа, са били част от картел и са нарушили правилата за конкуренцията в Европейския съюз. В продължение на 14 години компаниите са поддържали определени цени.

Вследствие на тази информация в началото на 2017 г. немската компания Sophokles GmbH съобщи, че закупилите тежкотоварен камион над 6 тона в периода 1997 - 2011 г. могат да търсят обезщетение от производителите в размер между 10 и 20% от цената, тъй като най-вероятно са заплатили повече. Те обявиха и че ще поемат цялостно финансирането на съдебните процеси на всички, които се обърнат към тях за съдействие при защита на правата им.

Към днешна дата пред Градския съд (Landgericht München I) на град Мюнхен е заведен колективен иск от името на 1000 фирми от 17 страни-членки на Европейския съюз, от които над 30 са от България. Претенциите на транспортните компании е за обезщетение за закупени 21 000 камиона, като над 1100 от тях са на български фирми. Разходите по процесите се извършват изцяло от финансиращите компании - Sophokles GmbH и Iulius Paulis GmbH & Co. KG, които ще получат заплащане едва при положителна развръзка на делата и получаване на съответните обезщетения.

"Предстои да се даде ход на делото, а очакванията са първото устно заседание да се проведе в началото на есента на тази година. От паралелни искове в Германия вече има над 50 решения в полза на транспортните предприемачи и само 5 отхвърлени молби", каза немско-българският адвокат Анна Тюнис-Бамбалска от адвокатска кантора Marzillier, Dr. Meier & Dr. Guntner Rechtsanwaltsgesellschaft mbH, които представляват компаниите от България и други членки на Европейския съюз.

Искът от Мюнхен е колективен и е свързан с претенциите на транспортни фирми от други 15 държави за 8 000 камиона.