Няколко европейски и северноамерикански автомобилни фабрики са изправени пред риск да бъдат затворени или продадени през 2025 година. Причината - автомобилните марки се борят със свръхкапацитет и ценова конкуренция, предупреждава изследователска и консултантска фирма Gartner в свой доклад.

Производителите на автомобили вероятно ще намалят производствения си капацитет на двата континента тази година, тъй като са изправени пред цели за емисиите и тарифи, докато доминацията на електрическите превозни средства (EV) в Китай ще се увеличи поради предимството му в софтуера и електрификацията, казаха от фирмата.

Затварянията или продажбите са по-вероятни в страни с високи разходи, където политическият и обществен натиск ще бъдат компенсирани от нарастваща конкуренция, заяви пред Reuters вицепрезидентът на Gartner Педро Пачеко.

"Това е малко като тенджера под налягане. Натискът се увеличава и увеличава, като това ще накара автомобилните производители да вземат по-прагматични решения."

FCA стартира мащабно серийно производство на електромобили в Сърбия

FCA стартира мащабно серийно производство на електромобили в Сърбия

Производството ще допринесе за ръста на сръбската икономика

Китайските корпорации биха могли да купуват заводи, за да преодолеят търговските бариери или да отворят нови фабрики в европейски страни с по-ниски разходи и партньори за свободна търговия като Мароко или Турция, прогнозират консултантите.

Снимка 695020

Източник: iStock

Опасявайки се от прекъсване на правилата за емисиите на въглероден диоксид на Европейския съюз за 2025 г., главният изпълнителен директор на германския автомобилен доставчик Bosch - Стефан Хартунг, коментира пред изданието Auto Motor und Sport, че блокът трябва да се въздържа от глобяване на компании, които не изпълняват целите.

Европейската автомобилна индустрия вече не е на път да постигне целите си за EV за 2030 г. и 2035 г., казва Люк Шател, председател на френското автомобилно лоби PFA.

"Рискът е в крайна сметка да намалим продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене, за да увеличим изкуствено продажбите на електромобили", заяви той пред Reuters.

Въпреки предизвикателствата пред електрификацията, Gartner очаква доставките на електрически автобуси, автомобили, ванове и тежкотоварни камиони да нараснат със 17% тази година. Според прогнозата на експертите,  до 2030 г. повече от 50 на сто от всички модели превозни средства, предлагани на пазара от автомобилните производители, ще бъдат електромобили.

За да постигнат промяната, производителите на стари автомобили могат да закупят софтуерна архитектура от по-нови производители на EV и дигитални фирми, да стимулират центрове за изследване и развитие в технологични центрове или да си партнират с технологични компании, за да създадат самофинансирани съвместни предприятия за електрически автомобили.

Девет от десет нови коли, продадени в Норвегия през 2024-а, са били електромобили

Девет от десет нови коли, продадени в една европейска страна през 2024-а, са били електромобили

Най-продаваните марки sa Tesla, Volkswagen и Toyota