Девет от всеки десет нови автомобила, продадени в Норвегия миналата година, са били захранвани изцяло с батерии, показват данни от тази седмица, което поставя страната в обсега на целта й само електрически коли да се движат по пътищата до 2025 г.
Напълно електрическите превозни средства представляват 89% от продадените нови автомобили през 2024 г. спрямо 82,4% през 2023 г., показват данни на Норвежката пътна федерация (OFV), цитирани от Reuters.
Най-продаваните марки sa Tesla, Volkswagen и Toyota. Китайските електромобили сега представляват почти 10% от продажбите на нови автомобили.
"Норвегия ще бъде първата страна в света, която почти ще изтрие автомобилите с бензинови и дизелови двигатели от пазара на нови автомобили", заяви Кристина Бу, ръководител на норвежката EV асоциация.
Норвегия санкционира бензиновите и дизеловите коли с високи данъци, като същевременно освобождава електромобили от данъци върху вноса и данъци върху добавената стойност, за да ги направи по-привлекателни, въпреки че някои налози бяха въведени отново през 2023 г.
Политиката е работила, защото е била последователна във времето, поддържана от правителства с различни политически убеждения, смятат експерти.
Наличието на стимули, вместо забраната на бензиновите и дизеловите коли, също е било от решаващо значение, според Бу. "Това би ядосало хората. Те не обичат да им се казва какво да правят", казва тя.
Европейският съюз реши да забрани продажбите на автомобили, отделящи въглероден диоксид до 2035 г., но може да разреши продажбите на автомобили, които работят с горива, произведени от уловен CO2.
Електрическите автомобили миналата година изпревариха чисто бензиновите автомобили по норвежките пътища. Те представляват повече от 28% от всички автомобили, карани в скандинавската страна към декември, според данни на Public Road Administration.