Минаването от дистанционен към хибриден режим на работа рядко минава гладко - хората трудно променят навиците си, а компаниите често не намират най-подходящата стратегия за промяната. Това е нормално и очаквано, но със сигурност няма как да се каже същото за случващото се в Dell.
IT гигантът обяви промени в политиките си, които стопират кариерното развитие на всеки, който откаже да работи в офиса - и то по начин, който ще засегне непропорционално част от служителите. Това е 180-градусов завой спрямо систематично налагани правила още от преди коронавируса, пише в свой подробен материал The Register.
Работещи в компанията трудно намират рационално обяснение за случващото се извън сляпо съкращаване на разходи и опит за прогонване на "излишните" служители до бройка, която би направила акционерите щастливи.
Какво се случва?
Според източници на онлайн изданието, до 7 март всеки служител трябва да избере - продължава да работи дистанционно или минава в хибриден режим с минимум 39 дни присъствие в офиса за тримесечие (т.е. около три дни седмично).
Тук идва уловката:
- На дистанционните служители няма да им се покриват пътни разходи за екипни срещи.
- Единственият вариант за повишение или смяна на отдела е служителят да избере хибриден режим.
- Дистанционният статут ще се взема под внимание при планиране на организационни промени (т.е. съкращения).
Иначе казано, ако работите в Dell и искате развитие и сигурност, добре сте дошли в офиса. Иначе - по-добре си търсете друга работа.
Само по себе си това не изглежда прекрасно от HR гледна точка, но не е шокиращо. Става шокиращо, когато вземем под внимание над 15-годишния опит на Dell в работата от разстояние. През целия този период, датиращ от повече от десетилетие преди пандемията, мениджърите са имали право да определят откъде ще работят екипите им. Това доказано е помогнало за привличане на таланти и за задържането им.
През 2020 г. основателят Майкъл Дел коментира, че работата от вкъщи ще се превърне в постоянен елемент от живота в Dell. Е, явно няма да се случи точно така.
Има ли къде да се върнат?
Макар срокът за вземане на решение от служителите да изтича буквално след дни, в Dell няма официална комуникация за офисите, в които те могат да изберат да се върнат.
Тихомълком в интранета на компанията е била качена страница, в която са изброени 17 локации по целия свят, като специално е подчертано работещите да не ходят в офисите, в които са работили преди - голяма част от тях междувременно са били опразнени.
За момента в списъка липсват и важни за Dell места като Маями и Ню Йорк, като според служители това може да създаде проблеми даже за част от висшия мениджмънт, който е базиран далеч от посочените офиси.
Каква е реалната цел?
Според много служители на Dell целта на строгите политики за връщане в офиса е недоволните просто да си тръгнат - и така да спестят на компанията плащането на обезщетения.
След огромните приходи по време на пандемията Dell се сблъска с намаляло търсене. Макар печалбите да остават на повече от задоволителното ниво от 1 млрд. долара, според някои работещи в компанията сега се търси възможност за данъчни облекчения на база капацитета на офисите в различни щати в САЩ - и това е довело до появата на странния списък.
Заради дългогодишната политика на подкрепа на работата от разстояние, сред напускащите вероятно ще има хора на високи позиции - възможно е именно в техните доста високи заплати да е фокусирано вниманието на ръководството на компанията.
Както коментира един от източниците на The Register, "Dell говорят за това, че планират да станат с под 100 000 служители, което изглежда доста произволно число на фона на това, че продължаваме да намаляваме разходите и да "правим повече с по-малко", както повтарят като папагали лидерите".
Освен това, хибридната форма на работа е невъзможна за тези, чиито семейства са непрекъснато на път. Dell има програма, в рамките на която се назначават съпрузи на служещите във въоръжените сили на САЩ. Затова и първоначалните оценки са, че жените ще бъдат непропорционално ощетени от промените, които стопират кариерното им развитие, ако не искат или не могат да се върнат в офиса.
Какво казват от Dell?
От компанията не коментират конкретните твърдения за промените и причините за тях.
За The Register те единствено изпращат следната позиция: "В днешната глобална технологична революция вярваме, че личните контакти, съчетани с гъвкав подход, са от решаващо значение за стимулиране на иновациите и диференциацията на стойността".
Звучи успокояващо и никак не злодейски.