Китай налага нови регулации, чиято цел е да ограничат мощта на най-големите технологични компании в страната, а ходът подчертава безпокойството на Пекин от растящото влияние на дигиталните платформи.

Правилата ще засегнат местни гиганти като Alibaba, Ant Group, Tencent и много други. Те идват и в момент, в който Вашингтон и Брюксел поемат в същата посока, припомня BBC.

След новините акциите на технологичните гиганти поевтиняха рязко. Alibaba и Tencent изгубиха почти $260 млрд. от пазарната си капитализация, а инвеститорите се опитват да разберат колко сериозна е заплахата. Технологичният индекс Hang Seng Tech Index изтри 5,6% в сряда в Хонконг, а 2-дневната загуба достига 10%. Xiaomi губи 5%.

Ударът идва на Деня на самотните сърца - празник, който самият Джак Ма, основател на Alibaba, измисли преди десетилетие. В рамките на 10 години той се превърна в еквивалент на Черния петък по продажби.

Тази година е-търговецът отново отбелязва рекордни продажби, но заради регулациите акциите потънаха с 8%. Досега продажбите възлизат над 372,3 млрд. юана ($56,42 млрд.), а празникът бе удължен до края на днешния ден. JD.com записа 200 млрд. юана продажби.

Какво гласят новите правила?

Досега Пекин си затваряше очите за монополистичните практики в интернет индустрията.

Черновата от 22 страници, подготвена от Държавната администрация за пазарна регулация, е първият опит на Китай да дефинира антиконкурентното поведение в технологичния сектор. Според новите правила компаниите няма да могат да споделят чувствителна лична информация на потребителите; няма да могат да се съюзяват, за да мачкат по-дребните конкуренти; нито ще могат да продават на загуба със същата цел.

Новите правила забраняват на гигантите да принуждават бизнесите да подписват ексклузивни договори - нещо, в което Alibaba е обвинявана многократно.

Според регулацията, компаниите вече няма да могат и да се отнасят различно към потребителите в зависимост от навиците на харчене.

Колко доминиращи технологичното пространство са тези компании?

Alibaba и JD.com доминират е-търговията в Поднебесната империя и заедно отговарят за три четвърти от нея. Към септември Alibaba имаше 881 млн. мобилни потребители - над половината от населението на Китай.

Пекин повдигна въпросителни и около Ant Group, в която Alibaba притежава една трета. Първичното публично предлагане на финтех гигантът бе спряно изненадващо миналата седмица. Официално, регулаторите изразиха притеснение около мощта на интернет кредитодателите и как те могат да засегнат по-широката финансова система. Но ходът съвпада и с друго събитие - дни преди това основателят Джак Ма изнесе реч, в която нападна регулаторите и регулаторната среда в страната.

Ant направи най-голямото IPO в света. Сега Китай спря търговията с акциите ѝ

Ant направи най-голямото IPO в света. Сега Китай спря търговията с акциите ѝ

В понеделник ръководството на компанията бе привикано на среща с регулаторите

Ant има около 1,3 млрд. потребители, основно в Китай. Тя стои зад AliPay, доминиращата платежна система в страната.

Tencent, която също предоставя подобна услуга и е най-голямата гейминг компания в света, също е под прицела.

Глобална тенденция?

Ако китайските власти имат притеснения за експлозивния растеж на някои интернет компании, то те не са сами. Европейският съюз вчера обвини Amazon в злоупотреба с монополно положение в Германия и Франция. А в САЩ властите са се прицелили към Google.

Брюксел излезе с обвинение срещу Amazon, което може да струва на гиганта $28 милиарда

Брюксел излезе с обвинение срещу Amazon, което може да струва на гиганта $28 милиарда

Според ЕС компанията злоупотребява с доминиращата си позиция на пазара на онлайн търговия