Китай налага нови регулации, чиято цел е да ограничат мощта на най-големите технологични компании в страната, а ходът подчертава безпокойството на Пекин от растящото влияние на дигиталните платформи.
Правилата ще засегнат местни гиганти като Alibaba, Ant Group, Tencent и много други. Те идват и в момент, в който Вашингтон и Брюксел поемат в същата посока, припомня BBC.
След новините акциите на технологичните гиганти поевтиняха рязко. Alibaba и Tencent изгубиха почти $260 млрд. от пазарната си капитализация, а инвеститорите се опитват да разберат колко сериозна е заплахата. Технологичният индекс Hang Seng Tech Index изтри 5,6% в сряда в Хонконг, а 2-дневната загуба достига 10%. Xiaomi губи 5%.
Ударът идва на Деня на самотните сърца - празник, който самият Джак Ма, основател на Alibaba, измисли преди десетилетие. В рамките на 10 години той се превърна в еквивалент на Черния петък по продажби.
Тази година е-търговецът отново отбелязва рекордни продажби, но заради регулациите акциите потънаха с 8%. Досега продажбите възлизат над 372,3 млрд. юана ($56,42 млрд.), а празникът бе удължен до края на днешния ден. JD.com записа 200 млрд. юана продажби.
Какво гласят новите правила?
Досега Пекин си затваряше очите за монополистичните практики в интернет индустрията.
Черновата от 22 страници, подготвена от Държавната администрация за пазарна регулация, е първият опит на Китай да дефинира антиконкурентното поведение в технологичния сектор. Според новите правила компаниите няма да могат да споделят чувствителна лична информация на потребителите; няма да могат да се съюзяват, за да мачкат по-дребните конкуренти; нито ще могат да продават на загуба със същата цел.
Новите правила забраняват на гигантите да принуждават бизнесите да подписват ексклузивни договори - нещо, в което Alibaba е обвинявана многократно.
Според регулацията, компаниите вече няма да могат и да се отнасят различно към потребителите в зависимост от навиците на харчене.
Колко доминиращи технологичното пространство са тези компании?
Alibaba и JD.com доминират е-търговията в Поднебесната империя и заедно отговарят за три четвърти от нея. Към септември Alibaba имаше 881 млн. мобилни потребители - над половината от населението на Китай.
Пекин повдигна въпросителни и около Ant Group, в която Alibaba притежава една трета. Първичното публично предлагане на финтех гигантът бе спряно изненадващо миналата седмица. Официално, регулаторите изразиха притеснение около мощта на интернет кредитодателите и как те могат да засегнат по-широката финансова система. Но ходът съвпада и с друго събитие - дни преди това основателят Джак Ма изнесе реч, в която нападна регулаторите и регулаторната среда в страната.
Ant има около 1,3 млрд. потребители, основно в Китай. Тя стои зад AliPay, доминиращата платежна система в страната.
Tencent, която също предоставя подобна услуга и е най-голямата гейминг компания в света, също е под прицела.
Глобална тенденция?
Ако китайските власти имат притеснения за експлозивния растеж на някои интернет компании, то те не са сами. Европейският съюз вчера обвини Amazon в злоупотреба с монополно положение в Германия и Франция. А в САЩ властите са се прицелили към Google.