Най-амбициозното координирано протестно действие в САЩ през последните десетилетия вече е в ход - започна безпрецедентната стачка на работниците в заводите на т.нар Детройтска тройка - General Motors, Ford и Stellantis. Това стана, след като преговорите между профсъюза и компаниите не постигнаха резултат.

Това ще затрудни сериозно производителите, като един от тях - Ford, е особено силно засегнат.

Контекст: Работниците настояват да получават по-голям дял от растящите печалби на производителите, особено в сегмента на пикапите, а също така и за гаранции за заетостта им с оглед прехода на индустрията към електрическо задвижване. Профсъюзът поиска 40% увеличение на заплатите, а работодателите предложиха до 20% и то без някои ключови допълнения в социалния пакет.

Седмици наред двете страни бяха ангажирани в безплодни преговори и до подписване на нов колективен договор не се стигна.

Мегастачка може да блокира американската автомобилна индустрия

Мегастачка може да блокира американската автомобилна индустрия

150 000 работници искат по-добри възнаграждения

Детайли: Спряха работа общо 12 700 работници в заводите на Ford в Мичиган, GM - в Мисури и Stellantis - в Охайо. Те са ключови за производството на някои от най-печелившите модели на трите компании като Ford Bronco, Jeep Wrangler и Chevrolet Colorado, отбелязва "Ройтерс".

На този етап стачката ще е само в конкретните фабрики - блокиране на целите компании ще е скъпо за профсъюза, чийто фонд от 825 млн. долара трябва да покрива поне малка част от възнагражденията на спрелите работа работници.

GM, Ford и Stellantis осъдиха началото на стачните действия, като определиха исканията на профсъюза като нереалистични.

От друга страна: Stellantis има сериозна производствена база извън САЩ (например чрез заводите на Fiat, Peugeot и Citroen) и според анализатори в най-малка степен е застрашена от пълно блокиране на операциите. Затова и не е изненадващо, че се появиха информации, че в хода на преговорите от компанията са заплашили, че директно ще затворят 18 свои фабрики в САЩ.

Освен това, през последните седмици засегнатият завод работеше на пълни обороти и има на склад готови автомобили за 90 дни напред.

Не е такова положението с Ford, тъй като тя е работодател на най-много членуващи в профсъюза работници и потенциално разрастване на стачката ще я удари изключително тежко. Затова и не е изненада, че даже изпълнителният директор Джим Фарли и изпълнителният председател Бил Форд седнаха на масата за преговори - но без резултат.

Доволни наблюдатели на целия сюжет са Tesla, Toyota, Honda и Mercedes - в техните заводи няма профсъюзни организации и при разстройване на доставките на Детройтската тройка ще имат възможност да откраднат клиенти от нея.

Какво предстои: Според оценки на Auto Forecast Solutions, стачката в сегашния си вид ще засегне производството на около 24 000 автомобила седмично. Ако обаче преговорите не доведат до очаквания резултат, след седмица или две протестите може да обхванат и останалите заводи на GM, Ford и Stellantis в САЩ.

Според изчисления на Deutsche Bank пълномащабна стачка ще струва по половин милиард долара седмично на всяка от трите компании.