Огромна стачка на работниците от автомобилното производство се задава през следващия месец. 150 000 членове на профсъюза United Auto Workers (UAW) в заводите на Ford, General Motors и Stellantis в Мичиган подкрепиха решението за спиране на работата в случай, че не се стигне до споразумение с големите производители, съобщават световните агенции.
Контекст: Според UAW работниците заслужават да усетят по джоба си успехите на мегакомпаниите, за които работят. Това според синдиката означава 4-годишен колективен трудов договор с 32-часова седмица и 40% увеличение на заплатите.
Освен това сред исканията са връщане на социалните и пенсионни пакети, които отпаднаха преди 15 години, когато се наложи американското правителство да спасява от фалит гиганти като GM. Настоява се също така за гаранции за заетостта на работниците след прехода на индустрията към електромобили, които изискват по-малко ръчна работа.
Детайли: Исканията на UAW могат да се опишат най-меко казано като доста амбициозни, но цената на това те да не бъдат изпълнени е изключително солена - според Anderson Economic Group 10-дневна стачка би струвала около 5 млрд. долара. Освен това спиране на поточните линии ще означава чакане с месеци за нова кола далеч не само в САЩ.
От Barclays коментират в свое съобщение до инвеститорите, че стачката е "много вероятна". Ако тя обхване заводите и на трите компании, това ще е без аналог в историята до момента.
Смята се, че най-вероятно е в Stellantis да спрат работа. Именно тяхното предложение за нов договор беше драматично хвърлено в кофата от президента на UAW Шон Фейн. Този производител, обаче, е по-малко застрашен от ефектите от работническия протест в Мичиган - по-голямата част от бизнеса му е в Европа и за момента няма информация за готвени акции в солидарност със служителите в САЩ.
GM и Ford са в значително по-лошо положение и според анализатори те може да се сбогуват с до 10% от годишните си приходи.
Още нещо: Ако си мислите, че стачката ще е проблем само за марките на трите компании, грешите. Водещи доставчици на части като American Axle, Magna International и Lear са на между 30% и 65% зависими в своите дейности от звена, в които работят членове на UAW.
Какво следва: Настоящият договор изтича на 14 септември. UAW има във фонда си 825 млн. долара, с които може да предоставя по 100 долара на ден на всеки стачкуващ работник в продължение на 12 седмици. Това е значително по-малко от надницата, но дава възможност за нанасянето на катастрофални щети на работодателите.