Огромна стачка на работниците от автомобилното производство се задава през следващия месец. 150 000 членове на профсъюза United Auto Workers (UAW) в заводите на Ford, General Motors и Stellantis в Мичиган подкрепиха решението за спиране на работата в случай, че не се стигне до споразумение с големите производители, съобщават световните агенции.

След бума в покупките на електромобили, се задава плато. Това е лоша новина за Tesla и Ford

След бума в покупките на електромобили, се задава плато. Това е лоша новина за Tesla и Ford

Продажбите на електромобили в САЩ достигнаха рекорд от близо 6% от всички продажби на превозни средства миналата година

Контекст: Според UAW работниците заслужават да усетят по джоба си успехите на мегакомпаниите, за които работят. Това според синдиката означава 4-годишен колективен трудов договор с 32-часова седмица и 40% увеличение на заплатите.

Освен това сред исканията са връщане на социалните и пенсионни пакети, които отпаднаха преди 15 години, когато се наложи американското правителство да спасява от фалит гиганти като GM. Настоява се също така за гаранции за заетостта на работниците след прехода на индустрията към електромобили, които изискват по-малко ръчна работа.

Как General Motors успя да накара 5000 служители да напуснат в рамките на месец, без да съкращава

Как една автомобилна компания накара 5000 служители да напуснат в рамките на месец, без да съкращава

През март компанията обяви програма за доброволно напускане за своите 58 000 служители в САЩ и част от глобалната си работна сила

Детайли: Исканията на UAW могат да се опишат най-меко казано като доста амбициозни, но цената на това те да не бъдат изпълнени е изключително солена - според Anderson Economic Group 10-дневна стачка би струвала около 5 млрд. долара. Освен това спиране на поточните линии ще означава чакане с месеци за нова кола далеч не само в САЩ.

От Barclays коментират в свое съобщение до инвеститорите, че стачката е "много вероятна". Ако тя обхване заводите и на трите компании, това ще е без аналог в историята до момента.

Смята се, че най-вероятно е в Stellantis да спрат работа. Именно тяхното предложение за нов договор беше драматично хвърлено в кофата от президента на UAW Шон Фейн. Този производител, обаче, е по-малко застрашен от ефектите от работническия протест в Мичиган - по-голямата част от бизнеса му е в Европа и за момента няма информация за готвени акции в солидарност със служителите в САЩ.

Stellantis затваря голям завод за автомобили в САЩ

Stellantis затваря голям завод за автомобили в САЩ

Причината - високите цени на електрическите возила

GM и Ford са в значително по-лошо положение и според анализатори те може да се сбогуват с до 10% от годишните си приходи.

Още нещо: Ако си мислите, че стачката ще е проблем само за марките на трите компании, грешите. Водещи доставчици на части като American Axle, Magna International и Lear са на между 30% и 65% зависими в своите дейности от звена, в които работят членове на UAW.

Какво следва: Настоящият договор изтича на 14 септември. UAW има във фонда си 825 млн. долара, с които може да предоставя по 100 долара на ден на всеки стачкуващ работник в продължение на 12 седмици. Това е значително по-малко от надницата, но дава възможност за нанасянето на катастрофални щети на работодателите.