Общият показател на бизнес климата през януари нараства с 1.9 пункта в сравнение с декември 2018 година, Това се дължи на подобрената стопанска конюнктура в промишлеността, строителството и сектора на услугите, отчетат Бизнес анкетите на Националния статистически институт.
Основните фактори, затрудняваща стопанската активност, продължават да са свързани с несигурната икономическа среда и недостига на работна сила.
По отношение на продажните цени в промишлеността има известни очаквания за увеличение, макар преобладаващата част от мениджърите да предвиждат те да останат без промяна през следващите три месеца. В другите сектори анкетите констатират запазване на тяхното равнище.
Промишленост. Съставният показател "бизнес климат в промишлеността" се увеличава с 4.1 пункта главно поради по-оптимистичните очаквания на промишлените предприемачи за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца. Същевременно и прогнозите им относно износа и производствената активност през следващите три месеца се подобряват.
Строителство. През януари бизнес климатът в сектора се подобрява с 1.2 пункта, което се дължи на по-благоприятните очаквания на строителните предприемачи за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца. Производственият график е осигурен с договори за по-голям период от време в сравнение с три месеца по-рано - 5.6 месеца при 5.3 за октомври 2018 година.
В следващата половин година мениджърите от сектора очакват и увеличение на новите поръчки в строителството, което според тях ще доведе и до активизиране на дейността в краткосрочен план.
Търговия на дребно. Показател се понижава с 1.7 пункта в резултат на по-неблагоприятните оценки и очаквания на търговците на дребно за бизнес състоянието на предприятията. Мненията им относно обема на продажбите и поръчките към доставчиците както от вътрешния, така и от външния пазар през следващите три месеца също са по-резервирани.
Услуги. През януари бизнес климат в сектора нараства с 1.2 пункта главно поради подобрените очаквания на мениджърите за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца. По-оптимистични са и прогнозите им по отношение на търсенето на услуги през следващите три месеца. Основните пречки пред този бизнес остават свързани с конкуренцията в бранша и несигурната икономическа среда.