Amazon.com сви продажбите на много търговци на дребно. Коронавирусът ще довърши част от тях, пише The Wall Street Journal.

Макар че търговските центрове и магазините започват отново да отварят в САЩ, пандемията ще нанесе трайни щети върху продажбите им, след като клиентите бяха принудени да се обърнат към интернет пазаруването. Над 2 млн. работни места в сектора изчезнаха през април.

Очаква се, че около 100 хил. магазина ще затворят пред следващите пет години - повече от три пъти, спрямо предходната рецесия. Прогнозата на UBS гласи, че интернет търговията ще заеме четвърт от общите продабжи, при 15% миналата година. Засиленият ръст ще намали още повече печалбата на физическите магазини.

Само този месец търговецът на луксозни стоки Neiman Marcus Group Inc., както и J.Crew и Stage Stores, подадоха документи за банкрут. J.C. Penney е на ръба, след като пропусна две лихвени плащания. Общо, тези вериги имат около 2,5 хил. магазина и дават работа на 120 хил. души.

"Ако това не е апокалипсис за търговията на дребно, но знам какво би било", коментира Сара Уит, водещ анализатор в S&P Global Ratings. Тя изчислява, че има 50% шанс 19 от търговците на дребно, които S&P следи, да обявят дефолт по дълга си. През 2008 г. техният брой бе пет.

Болката е особено силна за търговците на облекла и по-големите магазини с разнообразни стоки, които страдаха и преди пандемията. J.Crew, например, губи пари през последните шест години. Penney не е отчитал печалба от девет години.

Дори и тези, които оцелеят, се готвят за промяна. Соня Сингал, CEO на Gap Inc., казва, че компанията ще отвори по-малко магазини. "Ще използваме кризата като възможност да настроим компанията така, както искаме да изглежда през следващите 50 години".

По това време миналата година 25-годишната Британи Крофи си е купувала нови рокли, сандали и очила за идващите рождени дни, летни барбекюта и уикенди по барове. В последните четири седмици единствените ѝ покупки са били нов лаптоп и продукти за грижа за кожата. И тя казва, че ще ограничава покупките и следващите седмици и месеци.

В крайна сметка светът ще се върне към нормалността и все още ще има хора, които смятат пазаруването в магазини за забавление и които ще искат да пробват новите си дрехи, преди да ги купят. Но някои вериги няма да имат достатъчно средства, за да преживеят периода.

Редица търговци не бяха в стабилно финансово състояние и преди пандемията. Почти три четвърти от компаниите в бранша, които S&P следи, имаха подинвестиционен рейтинг на дълга си. Това включва и големи имена като Abercrombie & Fitch, Foot Locker и Macy's.

Възходът на Amazon и интернет пазаруването намалява печалбата на физическите магазини. През 2019 г. тя печалбата преди лихви и данъци пада до 7% от продажбите, при 11% през 2012 г. UBS изчислява, че броят на магазините в САЩ ще намалее до 782 хил. през следващите пет години от 883 хил. през миналата година. През рецесията от 2008 г. бяха затворени 28 455 магазина.

Или тогава затвориха 2% от всички магазини, а сега до 2025 г. се очаква всяка година да затварят по толкова.