Петте най-големи вериги за бързооборотна търговия държат 37% от пазара в България или над 1/3 от него към 2016 година. В сравнение с останалите страни от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) обаче този дял е относително малък при такъв от 71 на сто в Чехия и 57 на сто в Унгария, например.

Това показва доклад на неправителствената организация "Оксфам" за производителите и веригите за доставки на големите супермаркети в света.

"Малките фермери и други производители в развиващите се страни загубиха контрола над пазара на хранителни продукти и по-големи търговци на едро и дребно, както и преработватели на такива стоки, успяха да използват този вакуум", се казва в документа.

"Чрез консолидацията на пазара, свързана със сливания и придобивания, големите компании в хранителната промишленост разшириха дейността си, като имат възможност да контролират различни части от производствената верига и да разширят географския си обхват", допълват от организацията.

Експертите посочват, че в резултат на мащабните сделки на пазара, включително последната между Bayer и Monsanto, в близко бъдеще едва три компании ще контролират над 60 на сто от световните доставки на семена и пестициди.

В същото време четири гиганта държат 70% от търговията на основни суровини, като пшеница, царевица и соя, а 50 производителя отговарят за половината от глобалните продажби на храни. В рамките на Европейския съюз (ЕС) десет вериги супермаркети осигуряват над половината от всички доставки на хранителни продукти за крайния потребител.

"През последните три десетилетия супермаркетите в САЩ и Европа промениха своите основни вериги за доставки, логистика и система на търговия с дел да осигурят десетки хиляди различни стоки на клиентите на конкурентни цени", посочват от "Оксфам".

"През 1980 година едва шест от общо 20 големи вериги в Европа имат операции извън вътрешния пазар. До 2000 година всички без една вече имат международна мрежа от магазини. Така например Carrefour оперира в 34 държави, а германската Lidl - в 26", се посочва още в доклада.

В резултат на това в много голяма част от страните особено в Западна Европа секторът на търговията на дребно се оказва особено концентриран. Така например във Великобритания четири вериги държат 67% от пазара още преди навлизането на Aldi и Lidl там. В Холандия 5 компании управляват 77 на сто от продажбите.

Снимка 363726

Източник: Оксфам