Отдавна чаканото утежняване на регулациите за производителите на леки автомобили на Стария континент вече е факт от 1 януари тази година, посочва Джон Лесаж от Oilprice.com. Ето какво означават тез за представителите на индустрията.

Целта, заложена от бюрократите в Брюксел, е всеки нов автомобил да емитира не повече от 95 грама въглероден диоксид за километър пробег. Ако возилата имат по-високи емисии, производителят им ще бъде облаган с глоба от 95 евро за всеки грам над регулацията, а тази сума ще бъде умножавана по броя продадени превозни средства от всеки модел, продадени от съответната компания.

Ако тази мярка беше влязла в сила преди две години, автомобилните компании от Стария континент вече щяха да дължат над 33 млрд. евро в глоби.

Промените в системата все пак дават и положителни стимули пред представителите на отрасъла. За всяка кола, чийто емисии са под 50 грама за километър, те ще получават двоен кредит. С подобни емисии са електромобилите и хибридите, което означава, че вероятно местните производители ще въведат много такива модели във флотилиите си.

Но не всеки от тях може лесно да разработи и започне да продава достатъчно такива. Затова някои компании ще трябва да продават още повече модели с двигатели с вътрешно горене, за да могат да си плащат глобите. На практика това означава, че те ще трябва да вкарат цените на санкциите в калкулацията и те ще бъдат платени от крайните потребители.

Промяната в регулациите ще нанесе удар и върху акционерите в автомобилните компании, тъй като вероятно техните разпределени дивиденти ще спаднат. Причината е, че електромобилите и хибридите трудно могат да бъдат продавани на по-високи цени от конвенционалните алтернативи, а към този момент батериите все още са много скъпи, а инфраструктурата за презареждането им - относително оскъдна.

След десетилетие обаче новите регулации ще се затегнат още повече. Целите, заложени за 2030 г., са емисиите да бъдат с 37,5% по-ниски за всеки автомобил, предлаган на европейския пазар. Компаниите настояваха регулацията да е от 20%, което е по-разумно понижение, но не беше уважено. За тежкотоварните камиони целта през 2030 г. ще е да емитират с 30% по-малко газове.