Най-големият дискаунтърът на Северна Мокедония Stokomak (Стокомак) поглежда извън граница с отваряне на първия си сръбски магазин в Пирот, предават местните медии. Компанията, известна с ограничената си селекция от около 1200 качествени продукта на ниски цени, предлага както добре познати марки, така и свои собствени артикули с 50% отстъпка, пише ESM.
Собствениците на магазините коментират, че навлизането в Сърбия е първата крачка от "атакуването и на други чужди пазари", но към момента кои са те и дали България влиза в бизнес целите на дружеството, не е ясно.
Освен хранителни стоки, веригата предлага и разнообразие от нехранителни стоки като текстил, кухненски уреди, мебели, спортно и лятно оборудване, изделия от стъкло, градински артикули и играчки. Stokomak инвестира 5 милиона евро, за да отвори първия си сръбски обект с търговска площ от 600 квадратни метра. Сръбският централен офис на компанията се намира в град Ниш.
Позната марка на сръбския пазар
Потребителите в Пирот вече са запознати с марката Stokomak, благодарение на предишните си посещения в супермаркетите отвъд границата в Куманово, където често са пазарували висококачествени продукти на ниски цени.
В изявление, цитирано от северномакедонските медии, от компанията казват, че присъствието им в Сърбия "увеличава конкурентоспособността на пазара, което е в интерес на потребителите".
Магазинът в Пирот бележи началото на експанзията на Stokomak в страната, с планове за отваряне на още 10 магазина до края на 2025 година. Дискаунт търговецът на дребно планира да отвори обекти в Ниш, Парачин, Лесковац и Панчево. Освен това активно преговаря за допълнителни локации в цяла Сърбия.
Създадена през 1997 гидина, Stokomak в момента управлява 77 магазина в Северна Македония и в момента е един от най-големите играчи на местния пазар на дребно.

Източник: iStock
И други играчи гледат към Сърбия и Босна
Освен Stokomak, други чуждестранни вериги за търговия на дребно също се насочват към пазара на Сърбия, за да стартират местни бизнес операции. През последните месеци в сръбската преса имаше съобщения за интерес от страна на италианската Eurospin, френската Carrefour, унгарската Family Market, руската Fix Price и Tropic в Босна и Херцеговина.
Сръбският пазар на дребно в момента е доминиран от трима чуждестранни играчи - Delhaize Serbia (чрез веригите Maxi, MegaMaxi, Shop & Go), Mercator-S (Idea, Roda, Mercator) и Lidl Serbia.