Украинската контраофанзива все още не е започнала по бойните полета на Донбас, но Киев определено отнема инициативата от Москва в една (поне до третата чаша) по-мирна надпревара - тази за глобалния пазар на водка. Производителите от нападнатата държава успяват да реализират продукцията си по целия свят, до голяма степен за сметка на руските си конкуренти, пише Би Би Си.
Контекст: Подобно на горе-долу всяко друго високоалкохолно питие, и за произхода на водката се водят спорове с претенции от страна на Русия, Украйна и Полша. Именно поляците имат и най-строги изисквания към нейните съставки - нищо повече от пшеница, ръж, овес, картофи, тритикале (хибрид между пшеница и ръж), вода и мая.
Има и ясно разделение - в "пояса на водката" (горните три държави) я пият чиста и са категорични, че тя има свой дискретен, но ясен вкус, докато в "новия свят" (навсякъде другаде) по-често я слагат в коктейли и нерядко добавят към рецептата "еретични" добавки като царевица, ориз, захар и т.н.
Цифром и словом: Според данните на Statista продажбите на водка са в размер на близо 47 млрд. долара годишно - ако трябва да парафразираме родния писател сатирик Румен Белчев, то явно немалко се пие на тази планета.
Какво се случи: Преди войната руските производители имаха значителен дял от този пазар, но след нахлуването в Украйна западните потребители и търговци започнаха бойкот. Някои брандове с руски имена и неруски произход като Smirnoff даже се наложи да влязат в обяснителен режим за това, че нямат общо с Москва.
Големият победител са украинските водки като Nemiroff, чиито продажби на Острова са скочили двойно - и то въпреки бомбардировките и спиранията на тока, които за цял месец затвориха основната дестилерия в едноименния град, разположен югозападно от Киев. На глобално равнище експортният интерес към марката се е повишил с 32%, съобщава украинското издание на Forbes. Това е сериозно постижение, като се има предвид, че именно под този бранд е 40% от водката, която Украйна изнася.
Сериозен ръст в износа отчитат и по-малките производители като Dima"s или крафт марката Zirkova, направена от канадка от украински произход, която се е завърнала в родината на родителите си.
Компаниите са и активни дарители на различни неправителствени организации, които помагат на пострадали от войната.
От друга страна: Въпреки факта, че произвеждат опияняващи напитки, в украинския алкохолен бранш не носят розови очила. Логистиката на глобалните доставки в момента никак не е евтина, а даже някои договори се изпълняват с отрицателен марж с единствената цел да бъде запазен даденият клиент за време, в което транспортът ще е на по-нормални цени.
Русия преди войната изнасяше три пъти повече водка от Украйна и даже най-големите оптимисти не смятат, че тя просто ще бъде изхвърлена от пазара. Въпреки това производителите очакват силна година.