Да се определи финансовата стойност на марка е трудна задача. Не можем да отречем колко ефективна може да бъде една силна марка за резултатите, които има една компанията.

Компанията Brand Finance поема предизвикателството да класира най-ценните марки в света в своя годишен Global 500 Report. Графиката използваща данни от последно издание на доклада със 100-те най-ценни марки през 2022 г.

most valuable brands by country

Тази класация се съсредоточава върху стойността на марките, които могат да се разглеждат като нематериални активи, свързани с маркетинг, които създават идентичност на марката и репутация в съзнанието на потребителите. Все пак това се измерва и от финансова гледна точка, като се изчислява колко струва марката за компанията, която я притежава.

Абсолютен шампион е Apple. С увеличение от 35% спрямо миналогодишния доклад, Apple запазва първото си място в класацията като най-ценната марка в света с обща стойност от 335,1 милиарда долара.

Това е най-високата стойност на марката, регистрирана някога в историята на доклада Global 500, който се публикува всяка година от 2007 г. насам. Като една от най-големите технологични компании в света, Apple доминира на пазара на смартфони, най-вече в САЩ, където повече от 50% от използваните смартфони сега са iPhone.

Подгласник е Amazon със стойност на марката от 350,3 милиарда долара. Това не е изненадващо, като се има предвид, че технологичният гигант често си съперничи с Apple в класацията и дори е бил на първо място в предишни издания на доклада.

Google е на трето място (263,4 милиарда долара), следван от Microsoft с 184,2 милиарда долара. В топ 10 място имат още Walmart, Samsung, Facebook, ICBC, Huawei, Verizon. 

Друга марка, набираща сериозно популярност е TikTok. Компанията за социални медии отбеляза 215% увеличение на стойността на марката си, на годишна база, което я прави най-бързо развиващата се марка в целия списък.

За две години Потребителите на платформата рязко се увеличиха, нараствайки от 291,4 милиона до 655,9 милиона само за две години. Ако този растеж продължи, TikTok може да достигне близо един милиард потребители до 2025 г., според прогнози на Insider Intelligence.

Над трета от марките в списъка попадат в сектора на технологиите и услугите. Така стойността на тази категория достига 2 трилиона долара.

Общо 9% от всички брандове в топ 100 попадат в медийния и телекомуникационния сектор, включително Google, Facebook и WeChat.

Една причина за това явление е пандемията: медийното потребление се увеличи по време на глобалната пандемия. През първите девет месеца на 2021 г. ежедневното използване на Snapchat е нараснало със 77%. Заслужава си да се отбележи, че компанията вече усеща удара и потреблението намалява.

География

Брандове от Съединените щати и Китай са заели първите 75 места от 100-е марки в класацията. Още по-изненадващо - брандове от едва шест държави 95% влизат в списъка.

Растежът на китайските компании на глобалната сцена става все по-забележителен. Само преди десетилетие едва шест китайски компании попаднаха в топ 100 на Brand Finance и нито една от тях не беше в топ 30 за висока стойност на бранда.

Марки от европейските страни, като дял, заемат 13% от списъка, което е доказателство за това колко е намаляло икономическото господство на Европа през последните няколко десетилетия.

През 60-те години на миналия век от Европа идваше почти една трета от общия БВП на света. Но до 2017 г. той е спаднал до 16%. Според прогноза на Pardee Center към университета в Денвър делът на ЕС в световния БВП се очаква да спадне до 10% до 2100 г.

Въпреки това историята ни е научила, че много неща могат да се променят за един век. Как ще изглежда класация като тази през следващите десетилетия, може да се предполага, но не и да се прогнозира.