В свят, в който търсенето на нови iPhone намалява, Apple има план Б. Докато клиентите изчакват повече време преди да обновят устройствата си, а целият пазар отчита спадове, Apple може да постави по-високи цени на устройствата си и да събира повече приходи от услуги като стрийминг на музика, видео и други услуги.
Но за множеството компании, които доставят части за iPhone, план Б няма, пише Bloomberg.
По време на вчерашната търговия в Съединените американски щати индексите се засилиха рязко надолу, повлечени именно от Apple, която изгуби 5 процента от стойността на акциите си, изтривайки $40 милиарда пазарна капитализация.
DOW затвори с 2,3 процента надолу, а S&P500 - около 2 процента. Amazon, Alphabet, Facebook, Twitter, Tesla и много други изтриха между два и пет процента.
Сривът дойде, след като Lumentum - американски производител на технология за лицево разпознаване и доставчик на Apple, заяви, че един от основните ѝ клиенти са намалили поръчките. Акциите на Lumentum паднаха с 30 процента след намаляване на прогнозата за бъдещи периоди.
Предупреждението дойде, след като друг доставчик на Apple - Japan Display - също намали прогнозата си за годината заради "волатилно търсене от страна на клиентите". Компанията получава половината си приходи от производителя на iPhone.
Именно това е последното доказателство, че лошото за Apple е ужасяващо за нейните доставчици."Доставчиците са по-зависими от обема продажби от Apple", заяви Ву Джин Хо, анализатор в Bloomberg Intelligence.
Изправена пред съзряващ пазар, стратегията на Apple е да накара потребителите да платят повече за моделите, добавяйки нови функции. Технологията на Lumentum е включена в телефони, които често струват над $1 000. Малко хора могат да си позволят да платят толкова, но когато продажбата все пак е осъществена, доставчиците получават еднократно плащане за своя компонент, докато Apple може да генерира още стотици долари. През последното тримесечие Apple почти не отчете увеличение на продажбите на iPhone, но приходите подскочиха с 29 процента спрямо година по-рано.
Ако търсенето за новите, по-скъпи iPhone намалее, Apple може да намали поръчките за нови компоненти или да забави доставките, оставяйки доставчиците с повече готов продукт. Това ги прави по-податливи при евентуално намаляване на цените, когато Apple отново се върне на масата за преговори.Сега Apple предпочита да се хвали колко пари изкарва от активните над 1,3 милиарда устройства, отколкото за броя на новите продажби.
"Apple вече не е традиционен хардуерен бизнес", казва Джийн Мънстер, старши анализатор в Loup Ventures.
Тази година производителят направи стъпка, за да удължи времето, в което старите iPhone могат да бъдат ползвани. И това е нещо, което обезкуражи хората да обновят до по-нови устройства - още един лош знак за доставчиците.
Наскоро Apple пусна нова версия на операционната си система iOS, която в момента поддържа безпрецедентните 28 устройства, включително модели, които излязоха на пазара през далечната 2013 година. И за първи път с нея компанията приоритизира увеличаването на бързодействието на старите устройства.
"По-дългият живот на продуктите може да доведе до по-голямо задоволство на потребителите, което пък може да позволи на Apple да постави по-високи цени на устройствата си", казва Тони Саконаги, анализатор в Sanford C. Bernstein & Co.