В началото на 90-те години Марчин Ивански и Михал Кичински са хората, които успяват да "вкарат" в Полша най-популярните за времето си видео игри. Те са едни от пионерите в тази индустрия в страната след падането на комунистическия режим, но скоро решават да се захванат с нещо по-голямо - с проект за собствена компания, която разработва свои видео игри.

Днес основаната от тях CD Projekt Group е едно от големите имена при видео игрите не само в Европа, но и в света. Доказателство за това е, че популярната американска стрийминг платформа Netflix през 2019 година пусна сериал по сюжета на една от известните им игри - "Вещерът" или The Witcher.

След този успех 2020 година донесе нов още по-голям за CD Projekt Group. Полската фирма вече е най-скъпата гейминг компания на Стария континент, след като тя успя да изпревари по пазарна капитализация досегашния лидер - френския гигант Ubisoft.

Според данни на Варшавската фондова борса, цитирани от сайта Emerging Europe, пазарната оценка на дружеството вече достига 36,5 милиарда полски злоти или над 8 милиарда евро. От своя страна Ubisoft, която е известна със заглавията си Assassin's Creed и Far Cry, има капитализация от 7,82 милиарда евро.

По отношение на печалбата обаче полската компания все още е далеч зад френския си конкурент. За изминалата 2019 година CD Projekt има нетна печалба от 175 милиона полски злоти или 38,5 милиона евро, а Ubisoft - такава от 416,2 милиона евро.

Въпреки всичко това е голям успех за полският лидер във видео игрите, който наскоро започна да продава и ретро компютърни игри чрез платформата Good Old Games (GOG), която също е част от неговата група.

Несъществувалата допреди години индустрия в Полша, която скоро може да стигне $850 милиона

Несъществувалата допреди години индустрия в Полша, която скоро може да стигне $850 милиона

Капитализацията на местния лидер в сектора настига тази на най-скъпата компания в Източна Европа

Безспорно обаче компанията дължи основната част от успеха си именно на The Witcher. Още преди официалното ѝ пускане през 2015 година има 1,5 милиона предварителни поръчки на играта, а 2 седмици след него има общо 4 милиона продадени копия.

След пускането на сериала на Netflix през декември миналата година, продажбите на играта са скочили с впечатляващите 554% в сравнение със същия месец на предходната 2018 година. Към същия период играта има общо 28 милиона продадени копия в световен мащаб.

В резултат на това акциите на компанията са поскъпнали значително през последните месеци. По този начин CD Projekt вече е най-скъпата компания в Полша, след като PKO Bank Polski записа 36% срив на книжата си в резултат на коронакризата.

Постиженията на дружеството е и още едно доказателство за мястото на Централна и Източна Европа и в частност на Полша на световния пазар на видео игри. Към днешна дата страната е четвъртият най-голям износител на видео игри и конзоли след Китай, Хонконг и Япония.