Знаете ли, че продукцията на родни производители от село Гълъбец може да се намери по щандовете на Lidl в Швейцария, или че в Англия се продават млечни продукти, произведени в Габрово, или пък че на Канарските острови се изнасят антипасти от български производител? Това е малка част от любопитните истории на родни производители, които се радват на износ на своите традиционни, но и иновативни продукти зад граница.

Износът на български компании в европейската мрежа на Lidl е за над 150 милиона лева в периода 2019-2021 година. 58 български производители изнасят над 250 продукта за 27 държави. Сред тях са "Нухелт", "Смарт Органик", "Тандем-Попово", "Белла България".

Какво се изнася от продукцията на български компании?

Най-много продукти (89) и най-значителен брой компании (34) присъстват на румънския пазар. Оборотът на износа за Румъния е общо 55 милиона лева за периода 2019- 2021-а. За периода 2019-2021 г. страната е с най-голям дял - 36%, в експортния оборот, реализиран в европейската търговска мрежа на Lidl.

Най-продаваният продукт от износа на компаниите в северната ни съседка е пълнозърнестият хляб. Интересно е да се спомене, че руска салата, снежанка, катък, тиквички с кисело мляко, кьопоолу, произведени в България, също вече 8 години са на конкурентния румънски пазар.

В топ пет на държавите, в които родните производители, за едно Лидл България, изнасят най-много продукция са и Гърция (32 милиона лева оборот за 2019- 2021-а), Германия (1,2 милиона лева), където на продаваният продукт е сурово барче, както и Сърбия (11,7 милиона лева оборот). Унгария също попада в челната петица с 9,2 милиона лева оборот на износа, като тук любопитното е, че най-продаваният продукт от нашите производители е аржентинският рибай стек.

Друг интересен роден продукт е акациевият мед с шам фъстък, който е най-продаван в Северна Ирландия и Ирландия.

Снимка 587399

Млечни продукти от родни производители, като овче и биволско кисело мляко, краве сирене и други се изнасят в 13 държави в Европа.

"През пандемичната 2020 г. успяхме да запазим двуцифрен ръст на износа, въпреки предизвикателствата. За последните 3 години (2019-2021 г.) ръстът в експортния оборот на българските производители е над 110%", заяви Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Лидл България.

Линията "Родна стряха"

Производството на продукти под собствена марка на Лидл България значително се увеличава от старта си досега. През 2017 г. продуктовата линия "Родна стряха" стартира с 24 производители, като към днешна дата те са 44. Продуктите, които се предлагат бележат забележителен и ръст и днес те са 168 броя.

Снимка 587397

Суровите барчета на компанията "Смарт Органик" се изнасят в 15 държави, като най-голям е износът за Германия. 

Може би едно от най-традиционните ни ястия - българската баница, намира почва за продажба на цели 17 пазара, като най-големият износ е за Румъния. Най-големият производител на хранителни продукти у нас "Белла България" изнася под линията "Родна стряха" вита баница, мини бутерки с различни пълнежи, пататник и други. Износът му е увеличен 2,2 пъти през последните три години, а освен това успява да измести гръцки производител на пазара.

Въпреки, че е ясно колко големи са предизвикателствата по време на пандемията, по отношение на логистиката, някои родни производители бележат впечатляващи ръстове, що се отнася до износа на продуктите в партньорство с веригата. Така например износът на продукти от една от големите компании за производство на ядки у нас "Виктория Нутс" се е увеличил с над 37 пъти за три години.

Снимка 587396

Сушени плодове в шоколадова глазура от "Викория Нутс" са най-изнасяният продукт на марката в Германия.

От Лидл България отчитат постоянен ръст на плащанията към доставчици в лева, който е средно 23% на година през последните три години - знак за нарастването на подкрепата към българските производители. Само за 2021 г. плащанията в лева са 553 милиона лв.

Lidl е най-голямата верига магазини за хранителни стоки в Европа. Част e от Schwarz Gruppe и присъства в 31 държави. В България Lidl стартира своята дейност през 2010 г. Днес компанията има 111 магазина в 50 града и над 3700 служители.