Министерството на правосъдието на САЩ започва съдебен процес във вторник, настоявайки федерален съдия да блокира планираното придобиване от JetBlue Airways на ултранискотарифния превозвач Spirit Airlines за 3,8 милиарда долара, съобщава Reuters.

Делото във федералния съд в Бостън е част от усилията на администрацията на президента Джо Байдън да запази конкуренцията сред нискотарифните авиокомпании , като гарантира, че пътуването със самолет остава достъпно за много повече американски потребители.

Процесът ще се проведе без съдебни заседатели в продължение на около три седмици пред американския окръжен съдия Уилям Йънг.

Сливането между JetBlue и Spirit, съответно шестият и седмият по големина американски превозвач, ще отбележи първата голяма сделка между американски авиокомпании, откакто Alaska Airlines купи Virgin America през 2016 година.

Секторът е доминиран от четири американски самолетни превозвачи - United Airlines, American Airlines, Delta Air Lines и Southwest - които контролират 80% от вътрешния пазар след поредица от предишни сливания на авиокомпании, отбелязаха от Министерството на правосъдието.

JetBlue нарече сделката в интерес на потребителите и се опита да облекчи антитръстовите опасения на американските регулатори, като се съгласи да продаде слотовете на Spirit на определени летища в Ню Йорк, Бостън, Нюарк и Форт Лодърдейл.

Но Министерството на правосъдието заяви, че тези продажби не са достатъчни и в дело, заведено през март, се твърди, че обединената авиокомпания ще навреди на потребителите чрез увеличаване на цените и намаляване на избора по маршрути в цялата страна.

Департаментът заедно с главните прокурори от шест щата и окръг Колумбия осъжда сделката. Те наричат ​​Spirit "разрушителна и иновативна авиокомпания", чийто нискотарифен модел без излишни средства наложи намаляване на цените в цялата индустрия.

Министерството на правосъдието твърди, че сливането ще елиминира натиска, пред който са изправени по-големите авиокомпании, включително JetBlue, да намалят тарифите си в отговор на конкуренцията от страна на Spirit и ще струва на потребителите над 2 милиарда долара в по-високи цени годишно.

"Придобиването обещава да замени Spirit с по-скъпа авиокомпания, която предлага по-малко места, таксува по-високи тарифи и е по-малко вероятно да разстрои по-високите цени на други авиокомпании", се посочва в съдебна документация преди процеса.

Въпреки че JetBlue ще стане петата по големина авиокомпания в страната, нейните адвокати казват, че тя все още ще има само по-малко от 10% пазарен дял в страната.

В изявление на JetBlue се казва, че "нашата комбинация със Spirit е най-добрата възможност да повлияем на индустрията чрез увеличаване на конкуренцията и избора, създавайки отдавна закъснял национален конкурент на ниските тарифи на доминиращите големи четири авиокомпании".

JetBlue вече беше във фокуса на едно от по-ранните си дела, като друг съдия от Бостън, Лео Сорокин, през май застана на страната на правителството, като установи, че партньорството на JetBlue в САЩ за североизток с American Airlines нарушава антитръстовото законодателство.

Впоследствие JetBlue реши да прекрати съюза. American Airlines обжалва решението на Сорокин, припомня Ройтерс.