По сведение на Ройтерс и ББС, Европейската комисия ще принуди автомобилостроителите да намалят от 2012 г. емисиите на въглероден двуокис средно за нова кола с 18%.

Комисарят по околната среда Ставрос Димас е отправил искане за 25% намаление (120 гр./км), но се е стигнало до компромис. Автомобилите произвеждани в ЕС трябва да емитират 130 грама CO2 на километър спрямо 162 грама през 2005.

Представителите на отрасъла са недоволни. Те заявяват, че потребителите не се интересуват от малки коли с ниски емисии. Освен това имало по-ефективни откъм разходи начини да се намалят емисиите от транспорта, например да се редуцират задръстванията и да се работи за промяна на потребителското поведение - вместо да се въвеждат скъпи нови технологии.

Според Ройтерс по-вероятно е в сряда Еврокомисията да въведе задължителни изисквания, вместо да разчита на доброволните цели, които досега са дали разочароващи резултати. Защото още през 1998 автомобилните произвопдители на Европа са се споразумели да ограничат емисиите до 140 гр./км, но досега нищо не са сторили.

Първоначалното искане на Комисията е било за постигане на емисии от 120 гр./км до 2005, но целта е била отложена до 2012. Комисията счита, че на автомобилния бранш цели от 130 гр./км. засега са достатъчни, а „икономията" на останалите 10 грама може да дойде от използването на биогорива, по-качествени гуми и системи, които да ръководят водачите да сменят предавката когато е необходимо.

Аат Петерсе от екогрупата Транспорт и околна среда коментира, че става дума за битка в Комисията за точния размер на емисионните норми. „Има добри и лоши момчета и се надяваме добрите момчета да спечелят".

От 10 години производителите са знаели за целевата норма 120 гр./км, но не са й обърнали особено внимание. След като не са се справили сами с нещо, с което сами са се съгласили, сега няма смисъл да се улесняват излишно.

Единственият отрасъл в Европа, където за последните 15 години емисиите се увеличават, е транспортът. Оттогава автомобилната индустрия значително е увеличила ефективността на двигателите, но също мощността, размера и теглото на колите се е качило.

Решението за намаляване на емисиите няма изгледи да влезе в сила преди 2008.