Цените на горивата за автомобили ще продължат да се покачват поне до края на годината, прогнозира в интервю за БНР председателят на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Живодар Терзиев. По думите му, основната причина за това е повишаването на цените на петрола и природния газ на международните пазари.

От началото на годината бензинът и дизелът са поскъпнали с около една трета. Възможностите за задържане на цените на горивата са почти изчерпани, смята Терзиев.

Той поясни, че покачването на цените на горивата на бензиностанциите засега изостава в сравнение с ръста на международните цени, благодарение на стоковите наличности от май-юли, които в август и септември бяха реализирани. "В момента обаче не виждам особена алтернатива за понижение или за задържане на тези цени", каза Терзиев. Според него, след срещата в понеделник на ОПЕК и ОПЕК+, когато е станало ясно, че добивът няма да се увеличава, "тенденцията е към устойчиво повишение, което най-вероятно ще продължи през следващите няколко седмици".

Най-голямо увеличение има при цената на пропан-бутана - с 50%, но Терзиев прогнозира, че в следващите няколко месеца пропан-бутанът ще остане най-евтиното гориво.

Въпреки своите предимства обаче, според експерта, това гориво ще стане "невъзможно за използване" от момента, в който от 2023 г. всички моторни горива ще бъдат изчислявани на база замърсяване с въглероден двуокис. "Въпреки своите предимства и щадящата си позиция към околната среда, просто защото това е политиката на ЕС." По думите на Терзиев, увеличението на акциза от 2023 година ще е драстично.

Относно зелените политики на ЕС, експертът коментира, че "нещата, които си представя Европа и нещата, които е възможно да изпълни България, са различни и паралелни вселени. Ако ние продължаваме да обещаваме стриктно и да изпълняваме, без да си даваме сметка какво ни очаква, ще имаме подобни проблеми каквито в момента изпитват от Маришкия басейн и производителите на въглища", предупреди Живодар Терзиев.

Той обясни, че "представянето на мобилността, свързана изцяло с електрификация, е почти невъзможно. Всичките тези мерки по енергийна ефективност и по предоставяне на алтернативни горива, особено увеличаването процента на възобновяеми енергийни източници в горивата, водят до много неприятна математика, която ще покачи цените в пъти."

"Тогава увеличението на дизеловото гориво с 2-3 или 5 стотинки в рамките на последните няколко месеца ще ни се стори като детска игра. Увеличенията ще бъдат с лев и повече, сравнено към цените на горивата към настоящия момент."

Търсенето на бензин и дизел ще започне да намалява след 2027 г. въпреки увеличения брой автомобили

Търсенето на бензин и дизел ще започне да намалява след 2027 г. въпреки увеличения брой автомобили

Заради електромобилите и по-ефективните двигатели с вътрешно горене

Затова от Българската петролна и газова асоциация настояват държавата да предприеме мерки. Те според асоциацията са в посока, вдигането на акцизните ставки да стане поетапно в следващите десет години, особено на компонентата, свързана с въглероден двуокис. България сега е на най-ниски нива по акцизи и всяко ново минимално ниво, което е доста по-високо от нашето, задължително ще вдигне цените на горивата.

Председателят на БПГА посочи още, че държавата е необходимо да предприеме "като лично убеждение и нужда" да инвестира в електрозарядни станции и да направи крачки към водородна трансформация, защото "всичко това е на книга в момента".