Работата по новаторския френски канал Сена-Северна Европа (SNEC) е в ход след две десетилетия политическа задънена улица.
Първият нов френски воден път, построен от повече от пет десетилетия, ще промени играта за европейската икономика. Каналът ще струва 5,1 милиарда евро, като френското правителство, местните власти и Европейският съюз ще финансират проекта.
Когато бъде завършен, което е планирано за 2030 г., маршрутът от 107 км ще се свърже с река Оаз към канала Дюнкерк-Еско, пише изданието express.co.
Каналът SNEC има за цел да преодолее затруднението в европейския транспорт и да свърже търговията между три големи европейски държави - Франция, Белгия и Нидерландия.
Това ще позволи на търговските баржи да избегнат препятствията на по-тесния Canal du Nord, което ще направи транспортирането на стоки по вода по-бързо и по-лесно и ще намали трафика по пътищата във Франция с милион тежкотоварни превозни средства годишно.
Във Франция отдавна се готвят да заменят маршрута Canal du Nord - вече в продължение на десетилетия. Проблемът с този маршрут е, че ограничава размера на плавателните съдове, които могат да транспортират търговски стоки, заради тясното си междурелсие и се опитва да се справи със съвременните транспортни изисквания.
SNEC беше одобрен за първи път през 2003 г., но работата започна едва миналото лято след разногласия относно финансирането, както и след проблеми със самия маршрут.
Любопитен факт е, че новият канал ще минава през няколко бойни полета от Първата световна война, където се смята, че останките на около 100 000 войници остават неоткрити.
Директорът по операциите на Arcadis France Филип Бурдон каза, че усложненията са огромни, обяснявайки, че самият размер на канала включва "до 60 моста, три моста на канала, седем шлюза и 7 000 декара екологични насаждения".
Жером Дезобри, президент на изпълнителния съвет на Société du Canal Seine-Nord Europe (SCSNE), заявя, че новият канал ще бъде като "преместване от малки пътища към магистрала".
Въпреки това, променящият играта канал не минава без критики. Климатичните активисти изразиха съмнение дали пътят ще намали значително емисиите на въглероден диоксид, както твърдят ръководителите на проекта за канала.