Европа може да създаде своя версия на Суецкия канал. Става въпрос за амбициозният проект в Турция, който вече напредва.Инициативата за канала на Истанбул, оглавена от президента Реджеп Тайип Ердоган през 2021 г., има за цел да превърне град Истанбул в глобален търговски център. Президентът Ердоган нарича проекта своя "луд проект".

Първоначално проектът срещна съпротива, поради опасения относно въздействието му върху екосистемата на Истанбул.

Турското правителство обаче продължи с визията си за 2023 и 2053 г., изтъквайки икономическите и търговски ползи, които каналът ще донесе на страната.

Стойността на проекта за канала Истанбул се оценява на над 23 милиарда евро, включително 9,3 милиарда евро за строителство от двете страни на канала и 12 милиарда евро за изграждането на канала.

Каналът ще е в западната част на Истанбул, свързвайки Мраморно и Черно море. С дължина от 45 км, ширина от 400 до 1000 метра и дълбочина до 25 метра, каналът ще включва шест моста, свързващи го с европейската страна на Истанбул.

Турция вдига таксите за преминаване на кораби през Босфора и Дарданелите

Турция вдига таксите за преминаване на кораби през Босфора и Дарданелите

Колко ще достигне събраната крупна сума за годината

Каналът трябва да бъде завършен през 2027 г., е идеята е да постави Истанбул като глобален търговски център на картата на света, като осигури жизненоважен път, успореден на прочутия проток Босфора. Очаква се това стратегическо местоположение да привлече множество търговски и туристически проекти, като подобри икономическите перспективи на града.

С напредването на проекта за канала той обещава не само да промени пейзажа на Истанбул, но и да затвърди позицията на Турция като ключов играч в международната търговия.

Предвижда се да поеме преминаването на 160 кораба или танкера годишно, облекчавайки натиска върху силно натоварения Босфор.