Летище Франкфурт загуби позицията си на водещ въздушен карго хъб на Европа в полза на Истанбул през миналата година. Това заявява Германската авиационна асоциация (BDL), която посочи нарастващите наземни разходи и прекомерната бюрокрация като основни причини за спада.
Асоциацията, цитирана от в. "Хюриет", съобщава, че глобалният обем на въздушните карго превози се е увеличил с 6% през 2024 г., но растежът на Франкфурт се е ограничил до само 1,2%. За разлика него, Летище Истанбул отчита увеличение от 39,6% в транспорта на товари, изпреварвайки по този начин Франкфурт за първи път.
BDL предупреждава, че карго трафикът се измества към съседни страни, предлагащи по-ниски оперативни разходи и по-бързи процеси на обработка, което затруднява германските хъбове като Франкфурт и Кьолн/Бон.
В отговор асоциацията обяви план за действие и призова федералното правителство да предприеме спешни мерки за укрепване позицията на Германия като транспортен хъб. Предложенията включват намаляване на държавно наложените наземни разходи, ускоряване на административните процедури чрез цифрово внедряване на европейските стандарти за авиационна безопасност, позволяване на по-гъвкави работни часове в карго центровете, еднакво прилагане на митническите правила в ЕС и опростяване събирането на вносен ДДС.
"Въздушният транспорт расте по-бързо глобално, отколкото в германските хъбове", се казва в изявлението, като се прогнозира растежът на германските карго превози за 2025 г. да остане само 1,2%. Асоциацията заявява, че структурните неефективности и регулаторните забавяния подкопават конкурентоспособността на Германия и призова за незабавни реформи, за да се предотврати допълнителна загуба на пазар пред конкурентните летища.
"Хюриет" отбелязва, че от януари до април летището в Истанбул е обработило 596 300 тона карго, което представлява спад от 9% спрямо същия период на 2024 г. През същия период товарният трафик, включващ багаж, карго и поща, възлиза на 754 271 тона - спад от 7% на годишна база.
Летище Истанбул беше най-натовареното сред европейските летища в периода 21-27 април, според данни на Европейската организация за безопасност на въздушната навигация (EUROCONTROL), като заема първо място с 1482 дневни полета средно. Полетите се увеличиха с 4% на годишна база и с 24% спрямо 2019 г.