От 1 юли Турция увеличава таксата за преминаване на кораби през проливите Босфора и Дарданелите с повече от 8%. Така приходите на страната след това решение могат да достигнат 900 милиона долара тази година, пише днес турският вестник Aydınlık, позовавайки се на решението на Главна дирекция "Морско дело" към Министерство на транспорта и инфраструктурата на страната.
През октомври миналата година турските власти увеличиха пет пъти цената на таксите за преминаване на търговски кораби през Босфора и Дарданелите. Сумата е изчислена на базата на златния франк от подписването през 1936 г. на Конвенцията от Монтрьо, която регулира корабоплаването в проливите.
"Главна дирекция "Морско дело" към Министерството на транспорта и инфраструктурата обяви нова разпоредба в коефициентите на данъците и таксите, плащани за транзитно преминаване през турските проливи. В съответствие с Конвенцията за проливите от Монтрьо, базовата стойност на златните франкове в коефициентите на данъците и таксите, приложими за кораби, преминаващи през турските проливи без спиране, е определена на $4,42 (увеличение с 8,3% за нетен тонаж на търговски кораб), влизайки в сила от 1 юли 2023 година. По този начин, приходите от около 160-170 милиона щатски долара от приходи от преминаването на проливите през предишни години, (без да са включени услугите на боцмани), се очаква да достигнат 900 милиона щатски долара тази година."
Вестникът уточнява, че при подписването на Конвенцията от Монтрьо златният франк е бил приравнен към 0,8 долара, през октомври миналата година стойността е била повишена до 4,08 долара.
"Освен това е взето решение, че златният франк вече няма да бъде фиксиран към долара, а ще бъде актуализиран от Министерството на транспорта и инфраструктурата в края на юни всяка година", пише още вестникът.
Конвенцията от Монтрьо е приета през 1936 г. Документът запазва свободата на движение на търговските кораби през проливите в мирно и военно време, но установява различни режими на корабоплаване. В същото време, документът ограничава престоя в Черно море на военни кораби на нечерноморски държави до три седмици.
При извънредни ситуации Турция може да забрани или ограничи преминаването на военни кораби през Босфора и Дарданелите. Съгласно споразумението, Турция има право да начислява такси за фаровете, евакуацията и медицинското обслужване от преминаващите през проливите кораби.