Израел има амбициозно предложение да построи канал от 257 км,, който да свърже Червено море със Средиземно море, пресичайки пустинята Негев и южния край на залива Акаба.

Такъв воден път, условно наречен Канал Бен-Гурион, ще заобиколи Суецкия канал и ще предизвика дългогодишния монопол на Египет върху ключовия маршрут за преминаване на кораби между Европа и Азия.

Проектът е кръстен на основателя на Израел, замислен е за първи път в края на 60-те години на миналия век. Той е първият министър-председател на Израел през 1948 г., разказва express.co.

Предложеният канал ще тръгва от израелския пристанищен град Ейлат на Червено море, ще пресича йорданската граница, ще тече през долината Араба и ще навлезе в Мъртво море, преди да се насочи на север около ивицата Газа, преди да стигне до Средиземно море.

Европа ще има свой Суецки канал с план да превърне огромен град в остров

Европа ще има свой Суецки канал с план да превърне огромен град в остров

Каналът ще е в западната част на Истанбул, свързвайки Мраморно и Черно море

Размерите на каналите ще надвишават дълбочината на Суецкия канал с 10 метра, което ще улесни безпроблемно  преминаване на най-големите кораби в света, които са с размери до 110 метра ширина и 300 метра дължина.

Фактът, че стените на канала ще бъдат направени от скала, вместо от пясък, както в Суецкия канал, също би означавало, че ще е необходима по-малко поддръжка.

Приблизителната стойност на това начинание е умопомрачителните 100 милиарда долара. Тези, които подкрепят проекта прогнозират, че каналът ще генерира годишни приходи от 7,7 милиарда долара от търговия, както и ще действа като мощен инструмент за ограничаване на нарастващата икономическа мощ на Китай и неговата амбициозна инициатива "Един пояс, един път".

Има обаче някои опасения за сигурността, заради продължаващите конфликти в региона.

Има спекулации, че желанието на Израел да контролира Газа и да премахне влиянието на Хамас е неразривно свързано с отключването на огромния икономически потенциал на канала Бен-Гурион.

Египет блокира достъпа на израелски кораби до Суецкия канал от 1948 до 1950 г., което се отрази на способността му да търгува с Източна Африка и Азия и възпрепятства способността му да внася петрол от региона на Персийския залив.

Имаше периоди, в които каналът беше затворен за цялото международно корабоплаване, включително осем години, започвайки през 1967 г. в началото на Шестдневната война, водена между Израел и коалиция от арабски държави, включително Египет.

Страната вярва, че една израелска алтернатива би елиминирала потенциалното използване на Суецкия канал и Тиранския проток като лост от Египет срещу Израел.

Оптимистичният сценарий гласи, че каналът може да катализира регионалното сътрудничество и мира. Ако Израел и Палестина постигнат решение, като модел на две държави или съюз на независими държави, каналът може да пресече и двете територии и да насърчи икономическата взаимозависимост.

"Каналът Бен-Гурион може да се появи като променящ играта, прекроявайки търговските пътища, укрепвайки регионалните икономики и потенциално предефинирайки геополитическите съюзи в Близкия изток и извън него", израелският национал вестник Израел Хаймон твърди.