Говорейки за собствения си опит от въвеждането на т.нар. такса за задръстване в централен Лондон след 2003, Ливингстън е посочил, че частният транспорт е спаднал с близо 40%, велосипедистите почти са се удвоили, а пътуващите с автобус са нараснали с 50%.
„Може ли да Ви дам едно предупреждение? Ще има един или двама, които ще предвиждат пълен крах - игнорирайте ги", казал е лондончанинът по време на срещата, посветена на измененията в климата на C40, група лидери на 40-те най-големи градове на Земята.
„Имаше негативност като неспирен шум от капки и моят рейтинг в анкетите падна като жертва. Но седмица след като данък задръстване бе въведен, рейтингът ми в социологическите проучвания се качи с 12%", казал е Ливингстън.
Градоначалникът на Голямата ябълка (New York, снимка Иван Стефанов) разкри плановете си в края на миналия месец, според които колите, влизащи в Манхатън южно от 86та улица ще трябва да плащат по $8 такса. Приходите от това се оценяват на $500 милиона, които ще се разходват за тунели, железници за ежедневни трудови пътувания, подлези и автобуси.
„Ще бъдем първият американски град, който ще експериментира с оценяването на задръствания - а на първия винаги му е най-трудно", казал е Блумбърг на обяда на C40. „Но аз се надявам да превърна това в реалност".
Най-ново изследване на 500 шофьора в Ню Йорк Сити показа 43% одобрение и 51% противопоставяне на таксата срещу задръствания.
Освен това Ливингстън е посъветвал правителството на щата Ню Йорк да подкрепи кметската инициатива, а да не прави като Тони Блеър, който заедно с правителството си се скри от отговорността за осъществяване на идеята.
„Те станаха малко нервни от враждебността на медиите", казва Ливингстън. „Те ми дадоха 200 милиона паунда ($400 млн.) за разходи за внедряване, но с единственото условие, че няма да кажа на никого".
Идеята за таксата върху трафика идва от бизнес общността, тъй като транспортното претоварване на Лондон е коствало на бизнесмените $4 млрд. годишно и евентуално е можело да доведе някои бизнесмени да се преместят от Лондон в други европейски центрове.
Ливингстън оглавява втората среща на C40 в Ню Йорк, която следва първата подобна среща в Лондон през 2005. Той и Блумбърг са казали, че кметовете - на над 30 града представляващи четвърт милиард хора - се срещат да се борят с глобалното затопляне, тъй като правителствата не могат да се справят.
„Искаме да се противопоставим, нас ни е грижа", казал е Блумбърг. „Ако те не правят нищо - ние ще".