Приемането на държавния бюджет до 1 април може и да не е напълно сигурно, но с голяма увереност може да се твърди, че следващият месец ще дойде с по-скъпи пътища за превозвачите, както и за всеки шофьор у нас. Това се разбира от проект на Постановление на Министерския съвет за изменение на Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа, пуснат за обществено обсъждане до 28 март.

В него е заложено връщане на цените на винетките за леките коли на нивата от преди 2023 г., а също и две увеличения на тол таксите - през април и през септември.

Колко ще плащаме?

В проекта са заложени следните цени на винетките:

  • Уикенд - 10 лева;
  • Седмична - 15 лева;
  • Месечна - 30 лева;
  • Тримесечна - 54 лева;
  • Годишна - 97 лева.

Този около 10-процентов скок се обяснява в доклада към проекта по следния начин: "Пътният сектор в нашата страна от години е недофинансиран. Приходите от таксите за ползване на пътната инфраструктура - винетни и тол, са един от източниците, които се влагат за поддържане на републиканската пътна мрежа. Поради това от изключително значение е да се предприемат мерки за увеличаване на средствата, генерирани от Електронната система за събиране на пътни такси, с което да се осигури устойчиво финансиране на поддържането на републиканската пътна мрежа в съответствие с изискванията на националните и европейските стандарти".

Според цитираната предварителна експертна оценка, това е "целесъобразно и приемливо от социалноикономическа гледна точка".

Предложените нови цени ни връщат във времето на Лиляна Павлова като регионален министър. През декември 2015 г. годишната винетка скочи с 45% - от 67 лева на 97 лева.

Новият бюджет идва с по-скъпи винетки и... грешни данни

Новият бюджет идва с по-скъпи винетки и... грешни данни

АПИ и МФ с близо 400 млн. лева разминаване в данните за приходи от пътно таксуване

Междувременно заработи и тол системата и по времето на кабинета "Петков" беше взето решение водачите на леки коли да плащат с 10% по-малко с цел възстановяване на справедливостта - леките коли имат много по-малко въздействие върху пътната инфраструктура в сравнение с тежкотоварния трафик, но до 2023 г. приходите от тях бяха по-големи.

Годишната винетка за лека кола пада на 87 лева от 2023 г.

Променят цената на годишната винетка - с колко и кога

Приходите от тол такси разочароват, но заради българските превозвачи няма да има поскъпване през следващите месеци, обяви регионалният министър

В мотивите към промяната обаче прочитът е различен. Там корекцията от 2022 г. е обяснена с "последиците от пандемичната обстановка през 2021 и 2022 г. и икономическата криза в национален и европейски мащаб". На практика същото беше записано и в проектобюджета, в който се оказа, че има сгрешени данни за приходите от пътно таксуване - с 300 милиона лева по-малко от реалните.

Така винетките у нас ще са по-скъпи от тези в Румъния.

При тол таксите, заплащани от превозвачите с тежкотоварни превозни средства, ще има два скока от по 10% - през април и септември.

Очакването на МРРБ е новите цени да донесат над 310 млн. лева приходи от винетки и над 705 млн. лева приходи от тол такси през тази година и значително повече в периода 2026-2028.

Със сигурност превозвачите няма да са доволни от промяната, като вече някои експерти предупреждават, че оскъпяването на транспорта ще се отрази на цените, а оттам - и на инфлацията.

Как да спестим от винетка?

Една не чак толкова масово използвана възможност на електронната система, която управлява винетките, е предварителната покупка - до 30 дни преди стартовата дата.

Това позволява поне за водачите, които трябва да подновяват през април, да се възползват от старите цени.

Важно е обаче да се подбират платформите, от които се купуват винетки - някои посредници значително надуват цените.