Новият държавен бюджет се очертава да бръкне директно в джобовете на превозвачите и обикновените шофьори. От мотивите за него става ясно, че са заложени връщане на старите по-високи цени на винетките и скок на тол таксите.

По-специално, водачите на леки коли ще трябва да плащат 97 лева за годишна винетка, 54 лева - за тримесечна, 30 лева - за месечна и 15 лева - за седмична. В момента те са по-евтини със съответно 10 лева, 6 лева и 3 лева. Освен това в съседна Румъния годишната винетка струва еквивалента на 55 лева.

Предложените нови цени ни връщат във времето на Лиляна Павлова като регионален министър. През декември 2015 г. годишната винетка скочи с 45% - от 67 лева на 97 лева.

Междувременно заработи и тол системата и по времето на кабинета "Петков" беше взето решение за поевтиняване с 10% с цел възстановяване на справедливостта - леките коли имат много по-малко въздействие върху пътната инфраструктура в сравнение с тежкотоварния трафик, но до 2023 г. приходите от тях бяха по-големи, припомня Mediapool.

От догодина цената на винетките ще бъде намалена, а тол таксите ще се увеличат

От догодина цената на винетките ще бъде намалена, а тол таксите ще се увеличат

Колко ще достигнат приходите от пътни такси?

Сега в мотивите към проектобюджета обаче пише, че това намаление е било "временна мярка" заради "последиците от пандемичната обстановка през 2021 г. и 2022 г. и икономическата криза в национален и европейски мащаб".

В мотивите към проектобюджета се посочва, че "по предварителни данни" приходите от пътно таксуване през 2024 г. са 512,6 млн. лева - спад с близо 300 млн. лева спрямо 2023 г. В същото време, АПИ публикува други данни, според които има не спад, а ръст - с 13% или 92 млн. лева (до над 899 млн. лева).

Въпреки това разминаване от 387 милиона лева, регионалното министерство държи на по-скъпите винетки. "Предложението беше направено след анализ, който отразява инфлацията, повишените цени на материалите, използвани за поддръжка на пътната мрежа, както и финансовото състояние на държавата", заявяват от МРРБ в позиция до "Нова телевизия".

Залага се и ръст на тол таксите, като в мотивите към проекта за държавен бюджет се отбелязва, че те в момента са 55% по-ниски от аналогичните в Сърбия и 3 пъти по-ниски от тези в Гърция, Унгария и Австрия. Очаквано, превозвачите реагираха остро.

Тепърва ще стане ясно дали и скъпите винетки и тол такси, подобно на замразяването на швейцарското правило при пенсиите, няма да отпаднат от окончателните текстове.