Не бива гражданите с леките си автомобили да понасят по-голямата тежест при поддръжката на републиканската пътна мрежа и заради това годишната винетка за лек автомобил от 1 януари ще стане 87 лв. вместо сегашните 97 лв. Това обяви в телевизионно интервю служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков.

Това е първо поевтиняване на винетките. Сегашната им цена датира от 2015 г., когато имаше рязко поскъпване от 67 лв. на 97 лв. Тогавашните управляващи го обясниха с пускането в експлоатация на 300 км нови магистрали и повишение на средната заплата с 67% за 8-годишен период.

320 милиона лева: Как тол системата в България рязко поскъпна двойно

320 милиона лева: Как тол системата в България рязко поскъпна двойно

Тя трябвало да се "реконфигурира" и да се обучават служители само десет месеца след пускането ѝ

Въвеждането на тол системата за тежкотоварни автомобили още по това време беше сочено като по-голям потенциален източник на приходи. Към момента обаче резултатите не са очакваните, призна арх. Шишков: "Ефектът от повишаването на ставките на тол таксите в средата на тази година не е такъв, какъвто се е очаквало. Парите, които се събират в момент, не са достатъчни нито за поддръжката на пътищата, нито за ново строителство".

Въпреки това, следващото повишение ще бъде отложено с до 6 месеца - няма да е от началото на 2023 г. Според министъра по-високата цена удря директно българските превозвачи, които возят родните стоки и продукция и така "ще накажем сами себе си" с по-висока инфлация.

"Няма направени сметки и разчети колко от товарните автомобили, движещи се по републиканските пътища, са български и какъв е процентът на транзитния трафик, няма ясен механизъм. С отлагането на новите тарифи, ще направим и разчети как тол таксите да се събират по-справедливо", заяви арх. Иван Шишков.

Пътища на концесия - защо не с по-високи такси?

Министърът коментира, че има логика в това да се строят магистрали и пътища на концесия и след това те да се облагат с по-високи такси.

"Аз от доста време призовавам политиците да обмислят варианти част от важните транспортни коридори, като АМ "Рила" и тунелът под Петрохан, да се дадат на концесия. Така частни инвеститори ще събират такси за преминаване от всеки водач, който реши да спести определени участъци и време", посочи министърът.

Той беше категоричен, че държавата няма пари за всички необходими пътища в следващите 10 години.