От днешния 1 май са в сила новите цени на винетките за превозните средства до 3,5 тона. Годишната винетка вече е 97 лв., тримесечната - 54 лв., месечната - 30 лв., седмичната - 15 лв., а уикенд - 10 лв., съобщават от Агенция "Пъта инфраструктура".
"Увеличението на цените на винетките се обосновава с необходимостта от по-стабилно финансиране на поддръжката на пътната инфраструктура и с отчитането на инфлационния натиск от последните години", коментират от АПИ.

Източник: БГНЕС
Промените са част от по-широка актуализация на пътните такси, която включва и вече направеното увеличение на тол таксите за тежкотоварните превозни средства от 1 април, което е в размер на 10%. С още 10 на сто е заложено увеличение на тол таксите от 1 септември.
Еднодневни винетки?
В законопроект, внесен от Министерския съвет на 24 март 2025 година, се предлага въвеждането на еднодневни винетки за леки автомобили до 3,5 тона, които ползват републиканската пътна мрежа. Проектът за промяна на Закона за пътищата въвежда и европейските изисквания за еконорми при определяне на цената на тол таксите за камиони.
За еднодневна винетка се говори още от от 2018 година, още преди да бъде пусната официално тол системата, чрез която става таксуването за електронни винетки за леки коли и се въвеждат тол тарифите за камиони и автобуси.
Дали този път еднодневната винетка ще стане факт? Най-вероятно да, но това ще се случи с последващи промени, след като тя бъде регламентирана в Закона за пътищата.
На този фон представителите на транспортния бранш у нас наскоро обявиха национална протестна готовност. Недоволството им е заради планираното увеличение на тол таксите, което определят като "несправедлива и необоснована мярка". Това става ясно от позиция на Камарата на автомобилните превозвачи в България, разпространена до медиите. Според нея тол системата не работи, инфраструктурата е зле поддържана или липсва, събираемостта е неефективна и като цяло отсъства транспортна политика.
Превозвачите искат тежестта на тол облагането да се насочи към транзитния трафик, каквато е практиката в повечето европейски страни.