Агенция "Пътна инфраструктура" е подписала нов договор с "Капш Трафик Солюшънс", с който прословутата тол система в България ще се оскъпи двойно, предаде в. "Сега". Според новия контракт държавата ще плати още 140 млн. лв. за "Проактивен мониторинг на системата и надграждане на функции", с което първоначалната цена от 180 млн. лв. се изстрелва до 320 млн. лв.

"Капш" са договорили отлични хонорари за своите кадри - ИТ специалисти, които ще работят по задачата", пишат от изданието. "Според документацията на обществената поръчка часовите ставки за тестър, програмист, системен специалист и проектен мениджър са в диапазона 258 - 290 лв. Това означава, че всеки от тези експерти може да си докара над 10 000 лв. само за една нормална работна седмица (40 часа)."

От документацията става ясно, че контрактът е подписан непосредствено преди Бъдни вечер миналата година, въпреки че е направен публичен едва на 22 януари, т.е. месец по-късно. Той е със срок на действие от две години, като може да бъде удължен с още три или ще ни струва по почти 30 млн. лв. годишно.

"От АПИ твърдят, че допълнителният труд на "Капш" се налага, защото администрацията, назначена да обслужва и надгражда тол системата, не можела да се справи сама и се нуждаела от обучение", продължават от "Сега". "Тези обяснения са смехотворни, тъй като тол чудото работи едва от десетина месеца и ни бе представено като връх на технологиите, а се оказва, че вече трябва да се доразвива и доизкусурява."

Контрактът не е новост, тъй като скоро след стартирането на тол системата през март миналата година от АПИ обявиха, че ще сключат този допълнителен договор. До кандидатстване за него обаче не са били допуснати други компании и въпреки това КЗК е дала одобрение за продължаване на процедурата.

Формалната причина за сключването е "реконфигуриране на системата с цел осигуряване на необходими апаратни и програмни ресурси за интегриране на Национални и/или Европейски доставчици на услуги за таксуване на база на изминато разстояние, в т.ч. всички дейности по изпитване на платформите за взаимна интеграция и достоверен и защитен обмен на данни за таксуване."

Както изтъкват и от вестника, това звучи сякаш от АПИ не са и подозирали, че ще трябва подобни ресурси да бъдат интегрирани първоначално. "Излиза, че е приела недовършена и недомислена тол система - същата, за която премиерът Борисов и министрите му твърдяха, че е най-новата и най-модерната в Европа", пише Юлиана Бончева за изданието.

Това не е единственият начин за увеличаване на разходите по тол системата. Освен "Капш", по нея работят към момента и около 900 държавни служители в новосъздаденото специализирано звено "Национално тол управление", чиито ИТ специалисти работят паралелно с тези от "Капш". Казано иначе, данъкоплатците плащаме двойно за една, изглежда, незавършена работа.

От "Сега" припомнят също, че точно година преди пускането на тол системата в България, в чешките офиси на "Капш" бяха извършени обиски по обвинения в корупция на висши служители, което доведе до оставката на транспортния министър на страната.